Комітет з питань молоді і спорту провів онлайн-слухання на тему: "Шляхи удосконалення діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування та інститутів громадянського суспільства щодо формування культури безпеки життєдіяльності у дітей т

8 вересня 2023 року у Комітеті з
питань молоді і спорту відбулися онлайн-слухання на тему: «Шляхи удосконалення діяльності
органів державної влади, органів місцевого самоврядування та інститутів
громадянського суспільства щодо формування культури безпеки життєдіяльності у
дітей та молоді в умовах сучасних викликів».

У комітетських слуханнях взяло участь
близько 200 представників центральних та місцевих органів виконавчої влади,
органів місцевого самоврядування, громадських об’єднань, наукових установ, міжнародних
та іноземних організацій.

У своєму вступному слові Голова Комітету з питань молоді і спорту Андрій Кожем’якін наголосив, що «Тема
слухань має стратегічне значення для майбутнього України. У складних ситуаціях
вміння правильно реагувати на небезпеку може врятувати не лише твоє життя, але
й життя інших людей. Ще у довоєнні часи пожежі, повені, обвали, і навіть
звичайне купання в річках та озерах забирали багато людських життів. Діти та
молодь складали значну кількість жертв».
Голова Комітету зазначив,
що після початку повномасштабного вторгнення ситуація значно загострилась,
оскільки ворог цілеспрямовано проводить геноцид Українського народу. Діти та
молодь є однією з головних цілей рашистів.

Андрій Кожем'якін вважає,
що необхідно надати можливість дітям та
молоді отримати необхідні навички і вміння діяти в умовах небезпеки. І головне,
на його думку, що необхідно обговорити на слуханнях, - як краще реалізувати в
реальному житті, та як зробити культуру формування безпеки життєдіяльності
популярною в молодіжному та дитячому середовищі.

Голова Комітету наголосив
на тому, що як колишній співробітник Служби безпеки України, який має великий досвід
виховання особового складу, як батько і дідусь зі стажем, він переконаний, що дітям і молоді потрібні в
першу чергу заняття у гуртках, таборах, проведення змагань з різних напрямів
безпеки життєдіяльності, де вони зможуть отримати практичні навички та знання.
Тоді і теоретичне навчання буде давати кращий ефект.

Андрій Кожем'якін також
зазначив, що необхідно підтримати ту роботу з формування культури безпеки
життєдіяльності дітей та молоді, що роблять
молодіжні та дитячі громадські об’єднання, надавати їм необхідні ресурси
та методичну допомогу.
З доповіддю на слуханнях виступив заступник Голови
Комітету, голова підкомітету з питань національно-патріотичного виховання
Василь Мокан. Він зазначив, що в умовах повномасштабного російського вторгнення
тематика обговорення стратегічно важлива, зважаючи на цілеспрямоване руйнування
рашистами цивільної інфраструктури, намагання влаштувати в Україні техногенні
катастрофи, величезні території мінування, ракетні і дронові атаки окупантів.
Актуальною вона буде і після Перемоги України у війні в період повоєнної
відбудови України.

Василь Мокан зазначив, що у чинному законодавстві
питання навчання здобувачів освіти діям у надзвичайних ситуаціях та правилам
пожежної безпеки регулюються статтею 41 Кодексу цивільного захисту України. У
минулому року після внесення змін до цього Кодексу головний акцент у роботі зі
здобувачами освіти зроблено на обов’язковому навчанні всіх здобувачів
освіти, починаючи зі старшого дошкільного віку. Крім того, з переліку органів
виконавчої влади, відповідальних за популяризацію знань у сфері цивільного захисту
серед здобувачів освіти було вилучено центральний орган виконавчої влади, який
забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту,
що, на думку Комітету, виглядає дивно.

Парламентарій зауважив, що сучасні діти і молодь мають
багато можливостей для розвитку і лише обов’язкове навчання, яке дійсно є вкрай
важливим, навряд чи дасть необхідний результат якщо цю теорію не переводити у
практичне русло.

У процесі підготовки комітетських слухань Комітет
отримав інформацію від центральних та місцевих органів виконавчої влади,
органів місцевого самоврядування щодо виконання статті 41 Кодексу цивільного
захисту України. У цих відповідях наведено багато позитивних прикладів роботи,
проте переважно все зводиться лише до теоретичного навчання. При цьому в
багатьох областях працівники ДСНС України приходять до шкіл та інших закладів
освіти, розповідають про існуючі загрози, проводять практичні зайняття з учнями
та студентами. Також в закладах освіти працюють громадські об’єднання,
гуртки «Школи безпеки» та «Юних рятувальників», які зацікавлюють дітей
отримувати навички дій в умовах надзвичайних ситуацій та зовнішніх загроз.

Василь Мокан наголосив на тому, що вагомий внесок у
формування культури безпеки життєдіяльності дітей та молоді роблять молодіжні
та дитячі громадські об’єднання, громадські об’єднання
національно-патріотичного спрямування. Він відзначив ініціатора комітетських
слухань Всеукраїнський громадський дитячий рух «Школа безпеки», для якого цей
напрям є пріоритетним, а також Національну скаутську організацію України
«Пласт», Національну організації скаутів України, які в своїх таборах
приділяють велику увагу формуванню у дітей та молоді навичок дій у надзвичайних
ситуаціях. Також, громадські об’єднання, які займаються військово-патріотичним
вихованням, працюють у цьому напрямку.

Василь Мокан зазначив, що головним завданням слухань є
спільне визначення алгоритму дій для отримання максимально ефективного
результату, що діти і молодь були підготовлені до зовнішніх загроз в умовах
сьогодення.

Заступник Голови Комітету наголосив на тому, що
держава повинна навчити дітей і молодь практичним навичкам у сфері цивільного
захисту населення - це і тематичні курси та уроки в закладах освіти, заходи
позашкільної освіти, активізація діяльності і підтримка профільних громадських
об?єднань.

Василь Мокан також запропонував:

внести зміни
до статті 41 Кодексу цивільного захисту України, зробивши акцент на формуванні
культури безпеки життєдіяльності дітей та молоді за рахунок збільшення мережі
гуртків, факультативів, курсів з цивільного захисту, безпеки життєдіяльності та
рятувальної справи, надання домедичної допомоги, проведення таборів юних
рятувальників та за напрямком військово-патріотичного виховання;

збільшити
спілкування та офлайн-зустрічей дітей і молоді, які навчаються у закладах
освіти, із представниками ДСНС України, Збройних Сил України, громадських
об’єднань;

збільшити в
системі загальної середньої та позашкільної освіти кількість і розмаїття
гуртків, факультативів, курсів за вибором з цивільного захисту, безпеки
життєдіяльності та рятувальної справи, надання домедичної допомоги із
залученням до їх ведення учасників бойових дій, працівників ДСНС України,
представників громадських об’єднань. При цьому Міністерство освіти і науки
України, на його думку, має забезпечити навчання керівників цих гуртків,
факультативів, курсів та розробити відповідні методичні матеріали;

об’єднати на
рівні кожної області і територіальної громади зусилля органів виконавчої влади,
органів місцевого самоврядування, закладів освіти, підрозділів Збройних Сил
України і ДСНС України, громадського сектору щодо проведення злагодженої
політики формування культури безпеки життєдіяльності дітей та молоді, взаємної
підтримки та координації зусиль;

передбачити
під час дії воєнного стану та післявоєнного відновлення включення до молодіжних
проектів та проектів у сфері утвердження української національної та
громадянської ідентичності розділів щодо формування культури безпеки
життєдіяльності дітей та молоді.

Голова підкомітету з
питань державної молодіжної політики Комітету з питань молоді і спорту Ірина
Борзова у своєму виступі наголосила на тому, що необхідно «дати якомога більшій кількості дітей та
молоді навички та уміння ефективно діяти в умовах надзвичайних та небезпечних
ситуацій. На сьогоднішній день, вся територія України є ціллю для ворожих атак
та обстрілів, і маємо бути готові реагувати на обстріли, пожежі, повені і
навіть техногенні катастрофи».
Ірина Борзова підтримала
точку зору Голови Комітету Андрія Кожем’якіна та заступника Голови Комітету
Василя Мокана, що обов’язкове навчання у закладах освіти важливо, проте не може
вирішити завдання підготовки учнів та студентів до надзвичайних ситуацій. На її
думку, діти краще засвоюють практичні знання, їм цікавіше, коли до шкіл
приходять працівники Державної служби України з надзвичайних ситуацій, які в
класах безпеки демонструють учням зразки мін та дають поради, як діяти в умовах
небезпеки.
«У Вінницькій області на
сьогоднішній день відкрито 389 класів безпеки, і 1 вересня у Могилів-Подільській
школі я була присутня у такому класі. Можу Вас запевнити, що дітям дуже
сподобався урок за участю працівників ДСНС України, і навіть мені, як дорослій
людині, також сподобався цей урок. Також я була присутня у Барській громаді на
заході, який проводили представники громадських організацій - це було на свіжому повітрі, і дітям це
також було цікаво», - зауважила голова підкомітету з питань державної
молодіжної політики.
Ірина Борзова зазначила,
що на слуханнях буде виступати Інго Хенке - голова федерального об’єднання "THW-Jugend
e.V.", що передає свій досвід юним рятувальникам із «Школи безпеки». Вона
подякувала німецьким друзям за допомогу, і наголосила на тому, що
розповсюдження цього досвіду по всій Україні, у тому числі у Вінницькій області
врятує багато людських життів.
Також Ірина Борзова побажала Державній службі України з надзвичайних ситуацій брати приклад з
німецьких колег щодо посилення співпраці із молодіжними та дитячими
громадськими об’єднаннями, більше
допомагати у проведенні таборів і Всеукраїнському громадському дитячому руху
«Школа безпеки», і іншим організаціям, зокрема, пластунам і скаутам, які
зацікавлені навчити своїх вихованців навичкам виживання в умовах війни.
Голова
підкомітету з питань державної молодіжної політики вважає, шо необхідно уникати
відомчого підходу та перекладати всю відповідальність за підготовку здобувачів
освіти до дій в умовах надзвичайних ситуацій на заклади освіти. Потрібно
об’єднати зусилля всіх, кому дороге життя наших дітей - працівників міністерств, Державної служби
України з надзвичайних ситуацій, місцевих державних адміністрацій, органів
місцевого самоврядування, освітян та інститутів
громадянського суспільства.

«І, головне для нас, не
добрі показники у звітах - в центрі нашої роботи мають бути саме діти та
молодь. Зможемо їх зацікавити – отримаємо необхідний результат. Сотні тисяч
юнаків та дівчат будуть підготовлені до дій в умовах надзвичайних ситуацій та
складуть резерв і Збройних Сил України, і правоохоронних органів, і ДСНС
України», - завершила свій виступ Ірина Борзова.
Із співдоповідями на
слуханнях виступили заступник Міністра освіти і науки України Андрій Вітренко,
заступник начальника відділу профілактичної роботи Департаменту запобігання
надзвичайним ситуаціям Державної служби України з надзвичайних ситуацій Анатолій
Шкарбута, начальник Управління медичних кадрів, освіти і науки,
Міністерства охорони здоров’я України Сергій Убогов, заступник Міністра молоді
та спорту України з європейської інтеграції Андрій Чесноков, які доповіли про
роботу відповідних центральних органів виконавчої влади щодо формування
культури безпеки життєдіяльності дітей та молоді.
Як ініціатор проведення
слухань із співдовіддю виступила член Координаційної
ради Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа безпеки» Анастасія Дем?янчук,
яка розповіла про досвід цієї організації у підготовці юних рятувальників.
Голова федерального об’єднання "THW-Jugend e.V." (Німеччина) Інго Хенке
розповів у своєму виступі про досвід роботи своєї організації та підтримки її з боку держави. THW-Jugend фінансується за
допомогою наступних джерел: Федеральне міністерство внутрішніх справ Німеччини,
Федеральне міністерство у справах сім'ї, літніх громадян, жінок і молоді
Німеччини, проектні кошти та пожертви.
Інго Хенке зазначив, що THW-Jugend співпрацює із THW – Федеральним
агентством технічної допомоги, що є німецькою федеральною організацією захисту
від надзвичайних ситуацій. THW-Jugend є юридично самостійним об'єднанням і не є
складовою частиною THW. Співпраця між ними регулюється підзаконними нормативно-правовими
актами. THW надає підтримку THW-Jugend -
одяг для дітей, автомобілі, інструменти, надає можливість використовувати
приміщення THW, а також фінансову допомогу. THW-Jugend підтримує молодих
рятувальників: приблизно дві третини молодих людей переходять до THW,
приблизно 70 % керівних кадрів THW прийшли зі складу THW-Jugend.
Інго Хенке наголосив на тому, що THW-Jugend вирішило зробити свій внесок у підтримку
України. Із Всеукраїнським громадським дитячим рухом «Школа безпеки»
укладено безстроковий партнерський договір у формі «Декларації про наміри».
Підтримка надається у формі: підтримки організаційної структури, організаційної
культури та участі молоді в молодіжному об'єднанні; навчання та підготовки
керівників молодіжних об‘єднань; навчання керівників молодіжних об‘єднань
методології та дидактиці технічної підготовки з цивільного захисту «@disaster».
Щороку
планується проводити від 3 до 5 тренінгів, в кожному з яких беруть участь до 20
волонтерів «Школи безпеки». В ході тренінгів відбувається навчання учасників
для легкого рівня пошуково-рятувальних робіт відповідно до стандартів
Міжнародної консультативної групи ООН з пошуку та порятунку в умовах міста –
INSARAG, та надання методичних матеріалів. Головним підсумком цих заходів на
думку Інго Хенке є підготовка значною
кількості висококваліфікованих фахівців, що підвищує стійкість України у війні
із російською федерацією.
У обговоренні взяли участь Керівниця групи
проєктів з демократичного врядування Програма розвитку Організації Об’єднаних
Націй Олена Урсу, віце-президент громадської організації "Союз юних
пожежних Литви Ромуалдас Казлаускас, Представник Уповноваженого Верховної Ради
України з прав людини Ірина Суслова, заступник начальника Управління зі
зв’язків з громадськістю Міністерства з надзвичайних ситуацій Азербайджанської
Республіки Махбуба Мустафаєва, Радник-уповноважений Президента України з питань
Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту Ольга Будник, начальник відділу Інституту модернізації змісту освіти
Галина Коломоєць, директор Інституту проблем виховання Національної академії
педагогічних наук України Іван Бех, Голова Національної Ради всеукраїнської
молодіжної громадської організації "Національна Організація Скаутів
України" Володимир Ізварін, начальник гірничорятувального відділення групи
гірничорятувальних робіт частини спеціальних рятувальних робіт Спеціалізованого
державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби
України з надзвичайних ситуацій у місті Києві, лауреат Премії Верховної Ради
України за внесок молоді у розвиток парламентаризму, місцевого самоврядування В’ячеслав
Таращенко, тимчасово виконуючий обов’язки ректора Національного університету
цивільного захисту України Олег Семків, менеджер виховних програм Національної
скаутської організації України "Пласт" Дмитро Дем'яненко, учениця
Вінницького фізико-математичного ліцею №17, член Координаційної ради
Вінницького обласного підрозділу Всеукраїнського громадського дитячого руху
"Школа безпеки" Катерина Шеліховська, проректор зі стратегічного
планування і контролю Львівського державного університету безпеки
життєдіяльності Іван Мовчан, директор загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №
6 Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області Лілія
Федоренко, вчитель курсу Основи здоров'я,
керівник осередку " Школи безпеки" Калинівської гімназії
Чкаловської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області Анатолій ОстроконьЬ,
заступник директора з навчально-виховної роботи Деснянського ліцею Деснянської
селищної ради Ольга Семків, курсант Львівського державного університету безпеки
життєдіяльності Данило Цешнатій, заступник голови Всеукраїнського громадського
дитячого руху "Школа безпеки", заступник Ківерцівського міського
голови Луцького району Волинської області Юрій Тананський, заступник директора
Департаменту - начальник управління захисту населення і територій Департаменту
організації заходів цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних
ситуацій Олександр Лещенко.

В ході обговорення було висловлено багато
пропозицій щодо вдосконалення державної політики з формування культури
життєдіяльності дітей та молоді, запропоновано посилити підтримку діяльності
молодіжних та дитячих громадських об’єднань в цьому напрямку з боку держави, проаналізовано
цікавий міжнародний та вітчизняний досвід.

Комітет доопрацює проект
Рекомендацій комітетських слухань з урахуванням виступів та пропозицій
учасників слухань та затвердить на своєму засіданні.

Новости по теме

{related-news}

Комментарии (0)

добавить комментарий

Добавить комментарий

показать все комментарии