Необхідно взаємодіяти з Урядом задля підвищення ліквідності мереж та всього продуктового ланцюжку, шляхом кредитування

Необхідно взаємодіяти з Урядом задля підвищення ліквідності мереж та всього продуктового ланцюжку, шляхом кредитування

Детальніше про підсумки обговорень Робочої групи з вирішення проблемних питань у взаємовідносинах виробників, переробників, постачальників та суб’єктів реалізації сільськогосподарської продукції, створеної при Комітеті з питань економічного розвитку.
Як вже повідомлялось, 29 липня 2022 року, у форматі відеоконференції під головуванням очільниці підкомітету з питань регуляторної політики Ганни Лічман відбулося засідання Робочої групи, на якому було підведено результати кількамісячної роботи.
Інформуємо Вас більш докладніше про актуальні проблеми галузей, позиції учасників Робочої групи щодо ініціатив запровадження законодавчого регулювання торгівельної діяльності харчовими товарами, що були предметом обговорення, а також деякі спільні позиції учасників за результатами проведених зустрічей.
1. У зв’язку зі збройною агресією російської федерації проти України, і виробники, переробники та постачальники, і представники галузі ритейлу зіткнулися із низкою проблем, що негативно вплинули на їх ліквідність.
Причинами різкого падіння ліквідності ритейлу на початку збройної агресії стали, зокрема, значні недопоставки товарів, особливо у перші тижні повномасштабної війни, падіння попиту через переміщення населення всередині України та відтік населення закордон, значне збільшення витрат ритейлу на логістику, в тому числі необхідність самостійного забезпечення логістики товарів, а також суттєве збільшення на соціально значущі товари з одночасним запровадженням регулюванням державою відповідних відносин, що не покривають відповідних витрат роздрібних мереж, небажання орендодавців йти на поступки щодо зниження вартості орендованих приміщень, прицільне знищення частини розподільчих та логістичних центрів та складів агресором, а також розграбування магазинів на територіях тимчасової окупації, втрата у зв’язку із цим товарів та необхідність повної оплати втраченого товару за рахунок ритейлерів постачальникам.
Постачальники у свою чергу серед основних проблем відзначають падіння ліквідності через заборгованість з боку мереж за поставлений товар (в тому числі втрачений ритейлерами внаслідок бойових дій) (що, зокрема, не давало відновитися деяких підприємствам, що припинили роботу внаслідок російської агресії), проблеми із логістикою (складнощі із доставкою продукції, зокрема в прифронтові райони, проблеми із чергами за паливом, а також із доставкою продукції під час комендантського часу). При цьому виробники та переробники також зазнали безпосередніх збитків внаслідок військових дій агресора.
Протягом всього часу воєнного стану представники обох сторін ефективно взаємодіяли щодо вирішення логістичних проблем та інших викликів воєнного часу.
В рамках Робочої групи та взаємодії учасників між асоціаціями, в тому числі за посередництвом Мінекономіки та Мінагрополітики, а також профільних асоціацій налагоджено діалог між постачальниками та ритейлом в частині позитивних зрушень щодо реструктуризації заборгованостей. Представники асоціацій виробників та переробників також відзначають позитивну динаміку у взаємовідносинах в частині здійснення взаєморозрахунків за воєнний час.
При цьому, учасники Робочої групи мають спільну позицію щодо того, що ефективне вирішення питання із підвищенням ліквідності, зокрема для погашення заборгованостей торговими мережами перед постачальниками, можливе шляхом кредитування галузі ритейлу як кінцевої ланки постачання харчових продуктів. Для вирішення цього питання сторони домовилися підписати спільне звернення до Уряду.
У цілому обидві сторони визнали ефективність діалогу та співпраці для подолання складнощів воєнного стану та готовність для його продовження.
Засідання також вкотре стало майданчиком для безпосередньої публічної комунікації претензій між постачальниками та ритейлом, за результатами якої сторони обмінялися контактами та домовилися щодо вирішення порушених питань шляхом переговорів та можливої медіації з боку очільниці Робочої групи в разі необхідності.
2. Позиції сторін щодо питання законодавчого регулювання взаємовідносин між сторонами та обговорення, які відбулися в рамках Робочої групи, вказали на існування різного відношення щодо доцільності регулювання.
Так, представники торгових мереж однозначно виступають проти запровадження законодавчого регулювання внутрішньої торгівлі як в мирний, так і особливо у воєнний час, а також звертають увагу на те, що з початком воєнного стану ринкова сила мереж значно зменшена. На думку мереж, запровадження жорсткого регулювання відносин, що наразі регулюються ринком, призведе до виникнення нових перешкод для ведення бізнесу та погіршить ліквідність мереж, а також негативно вплине на кінцевого споживача.
У свою чергу представники асоціацій виробників та переробників, які брали участь у обговоренні під час засідань Робочої групи, навпаки, однозначно підтримують запровадження законодавчого регулювання та наполягають на його впровадженні, посилаючись на європейський досвід в цьому питанні.
Водночас менш одностайні в своїх позиціях представники виробників та переробників, що безпосередньо працюють з мережами. Так, результати зустрічей між ритейлом та постачальниками, що були проведені на виконання доручення - очільниці Робочої групи, вказали на те, що частина виробників (переробників) однозначно не підтримує регулювання; частина – пропонує глибше вивчити відповідність ініціатив європейським практикам, потенційні ризики впровадження. При цьому за різними галузями можна спостерігати різну одностайність до цих питань, а ті, хто допускає можливість такого регулювання, пропонує його обговорення та можливе впровадження лише після закінчення війни, при цьому низка постачальників принципово проти регулювання всього продуктового ланцюжку, як це передбачає Директива 2019/633.
Голова підкомітету з питань регуляторної політики Ганна Лічман зі свого боку поінформувала учасників про наявність зауважень до законопроектів (зокрема з боку Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом до всіх зареєстрованих на сьогодні законопроектів є зауваження у частині їх невідповідності законодавству ЄС), а також додатково поінформувала учасників Робочої групи про позиції бізнес-асоціацій АСС та ЕВА щодо непідтримки наявних законодавчих ініціатив та важливості збереження ринкового регулювання, надіслані до Комітету з питань економічного розвитку.
Г.Лічман у своїй доповіді також повідомила учасників, що за підсумками обговорень та з урахуванням реального стану галузей та їх взаємовідносин під час воєнного стану, вважає за доцільне повернутися до питання законодавчого регулювання взаємовідносин постачальників та покупців сільськогосподарської продукції та продуктів харчування по завершенню воєнного стану з урахуванням оцінки стану ринкової сили, ліквідності та взаємовідносин сторін в Україні, в рамках діалогу сторін та з урахуванням підходів та практики регулювання відповідних відносин в ЄС на всьому ланцюжку постачання відповідної продукції.
Важливо при цьому відзначити, що хоча в рамках обговорення сторони так і не змогли дійти одностайної позиції щодо питання законодавчого регулювання, усі учасники зійшлися в таких питаннях:
- необхідності виконання умов договору сторонами;
- об’єднанні зусиль в напрямі взаємодії з Урядом задля підвищення ліквідності мереж та, відповідно, всього продуктового ланцюжку, шляхом кредитування;
- продовження діалогу між сторонами, а також діалогу між представниками влади, постачальниками та ритейлом. в тому числі на майданчику Робочої групи, в частині вирішення поточних проблем галузі.

Новости по теме

{related-news}

Комментарии (0)

добавить комментарий

Добавить комментарий

показать все комментарии