Верховна Рада в умовах воєнного стану продовжує вдосконалювати законодавство щодо кримінальних та адміністративних правопорушень
radagov 03-июл, 23:14 193 ПолитикаВерховна Рада України на пленарному
засіданні 1 липня 2022 року ухвалила в першому читанні проекти законів України
«Про внесення змін до Кримінального
процесуального кодексу України щодо удосконалення окремих положень досудового
розслідування в умовах воєнного стану» (реєстр. №7370) та «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні
правопорушення щодо здійснення судочинства в умовах воєнного стану»
(реєстр. №7404), головний з підготовки та розгляду яких є Комітет з питань
правоохоронної діяльності.
Законопроект за
реєстр. №7370 покликаний
скасувати норму, за якою в умовах воєнного стану можна затримувати людину без
рішення суду до 9 діб.
Як пропонується відповідними положеннями
цього законопроекту, строк затримання особи без ухвали слідчого судді, суду не
може перевищувати строку, визначеного статтею 211 Кримінального процесуального
кодексу України. Тобто, затриману без ухвали слідчого судді, суду людину не
пізніше шістдесяти годин з моменту затримання мають звільнити або доставити до
суду для розгляду клопотання про обрання стосовно неї запобіжного заходу.
Якщо в умовах воєнного стану наявні
об’єктивні обставини, за яких цього зробити неможливо, то розгляд клопотання
мають здіи?снювати із застосуванням технічних засобів (відео-, аудіозв’язку)
для забезпечення дистанціи?ноі? участі затриманоі? особи. Якщо й цього
неможливо зробити, то людину повинні негаи?но звільнити.
Також, на час воєнного стану
пропонується змінити порядок освідування
підозрюваного, свідка чи потерпілого. Для того, щоб зібрати якомога більше
доказів, освідування можна пройти добровільно, а в разі відмови його проведуть
примусово на підставі постанови прокурора. Якщо цей процес буде потребувати
роздягання, то присутніми можуть бути особи тієї ж статі, за винятком лікаря. Запис
відео цього процесу можливий лише за письмової згоди.
Крім того, якщо прокурор не може
видати дозвіл на видачу трупа родичам через активні бойові дії, то цей
обов’язок покладається на слідчого після проведення судово-медичної експертизи
та встановлення причини смерті.
Законопроектом за реєстр. №7404
пропонується на час дії воєнного стану продовжити чи зупинити строки давності
накладення адміністративного стягнення.
Це стосується перебігу строку давності
виконання постанов про накладення адміністративних стягнень, який зупиняється
до дня припинення або скасування воєнного стану в установленому законодавством
порядку (зміни до статті 303 Кодексу України про адміністративні
правопорушення).
Також законопроектом вносяться зміни до
статті 38 цього Кодексу, яка регулює строки накладення адміністративного
стягнення. Встановлюється, що під час дії правового режиму воєнного стану
в Україні перебіг строків, визначених цією статтею, продовжується у два рази
або до дня припинення або скасування режиму воєнного стану в установленому
законодавством порядку.
Крім того, законопроектом пропонується
встановити можливість проведення судового засідання у справах про
адміністративні правопорушення в режимі відеоконференції поза межами приміщення
суду з використанням власних технічних засобів, а також змінити правила
повідомлення про розгляд справи (зміни до статті 246,
277-2).
Зокрема, встановлюється, що поряд з
врученням судової повістки, про розгляд справи в суді може бути повідомлено через
засоби зв’язку чи електронних комунікацій. Такі зміни зумовлені реальною
практикою повідомлень про розгляд справи, яка склалася в сучасних умовах та не
передбачена чинними нормами.
засіданні 1 липня 2022 року ухвалила в першому читанні проекти законів України
«Про внесення змін до Кримінального
процесуального кодексу України щодо удосконалення окремих положень досудового
розслідування в умовах воєнного стану» (реєстр. №7370) та «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні
правопорушення щодо здійснення судочинства в умовах воєнного стану»
(реєстр. №7404), головний з підготовки та розгляду яких є Комітет з питань
правоохоронної діяльності.
Законопроект за
реєстр. №7370 покликаний
скасувати норму, за якою в умовах воєнного стану можна затримувати людину без
рішення суду до 9 діб.
Як пропонується відповідними положеннями
цього законопроекту, строк затримання особи без ухвали слідчого судді, суду не
може перевищувати строку, визначеного статтею 211 Кримінального процесуального
кодексу України. Тобто, затриману без ухвали слідчого судді, суду людину не
пізніше шістдесяти годин з моменту затримання мають звільнити або доставити до
суду для розгляду клопотання про обрання стосовно неї запобіжного заходу.
Якщо в умовах воєнного стану наявні
об’єктивні обставини, за яких цього зробити неможливо, то розгляд клопотання
мають здіи?снювати із застосуванням технічних засобів (відео-, аудіозв’язку)
для забезпечення дистанціи?ноі? участі затриманоі? особи. Якщо й цього
неможливо зробити, то людину повинні негаи?но звільнити.
Також, на час воєнного стану
пропонується змінити порядок освідування
підозрюваного, свідка чи потерпілого. Для того, щоб зібрати якомога більше
доказів, освідування можна пройти добровільно, а в разі відмови його проведуть
примусово на підставі постанови прокурора. Якщо цей процес буде потребувати
роздягання, то присутніми можуть бути особи тієї ж статі, за винятком лікаря. Запис
відео цього процесу можливий лише за письмової згоди.
Крім того, якщо прокурор не може
видати дозвіл на видачу трупа родичам через активні бойові дії, то цей
обов’язок покладається на слідчого після проведення судово-медичної експертизи
та встановлення причини смерті.
Законопроектом за реєстр. №7404
пропонується на час дії воєнного стану продовжити чи зупинити строки давності
накладення адміністративного стягнення.
Це стосується перебігу строку давності
виконання постанов про накладення адміністративних стягнень, який зупиняється
до дня припинення або скасування воєнного стану в установленому законодавством
порядку (зміни до статті 303 Кодексу України про адміністративні
правопорушення).
Також законопроектом вносяться зміни до
статті 38 цього Кодексу, яка регулює строки накладення адміністративного
стягнення. Встановлюється, що під час дії правового режиму воєнного стану
в Україні перебіг строків, визначених цією статтею, продовжується у два рази
або до дня припинення або скасування режиму воєнного стану в установленому
законодавством порядку.
Крім того, законопроектом пропонується
встановити можливість проведення судового засідання у справах про
адміністративні правопорушення в режимі відеоконференції поза межами приміщення
суду з використанням власних технічних засобів, а також змінити правила
повідомлення про розгляд справи (зміни до статті 246,
277-2).
Зокрема, встановлюється, що поряд з
врученням судової повістки, про розгляд справи в суді може бути повідомлено через
засоби зв’язку чи електронних комунікацій. Такі зміни зумовлені реальною
практикою повідомлень про розгляд справи, яка склалася в сучасних умовах та не
передбачена чинними нормами.
Новости по теме
{related-news}