Руслан Стефанчук: Референдум — це не лише про можливість прийняти рішення, а і про необхідність нести відповідальність за нього
radagov 31-мар, 18:00 193 ПолитикаПерший заступник
Голови Верховної Ради України Руслан Стефанчук в інтерв’ю агентству «Інтерфакс-Україна»
розвінчав основні міфи навколо низки законів щодо народовладдя.
Міф 1: Президент Український Володимир Зеленський не
підпише законопроект про всеукраїнський референдум.
«Законопроект про
всеукраїнський референдум був проголосований 26 січня, а 17 лютого він був
підписаний Головою Верховної Ради України й направлений до Президента України.
Права заветувати вже немає (завершилося на 15-й день), а тому є лише один
варіант — цей законопроект буде підписаний. Сподіваюся, що це відбудеться
найближчим часом, і він буде опублікований, а українці отримають абсолютно
логічний і правильний механізм реалізації свого права на управління державою
через всеукраїнський референдум. Тому я просто почекав би ще декілька днів», —
наголосив Руслан Стефанчук.
Міф 2: Є підстави для оскарження закону про
всеукраїнський референдум у Конституційному суді.
«Зважаючи на ту
процедуру, за якою законопроект про всеукраїнський референдум пройшов і
розробку, й обговорення, отримавши при цьому позитивні висновки Венеційської
комісії, у мене виникає подив, які ще можуть бути заперечення, що може не
влаштовувати зі змістовної точки зору. Усі свої пропозиції та зауваження можна
було висловити Робочій групі з розробки проектів законів із питань народовладдя
або під час всеукраїнського обговорення законопроекту. А якісь фобії,
побоювання щодо певної, умовно кажучи, ментальної нездатності українського
народу приймати рішення, я відкидаю взагалі», — пояснив Перший віцеспікер
Парламенту України.
Міф 3: Серед ризиків, пов’язаних із проведенням
референдумів, є ймовірність розколотити, а не об’єднати суспільство в разі,
якщо референдум стосується болючих питань.
«Якщо хтось колись
скаже, що він на 100% врахував усі ризики, то ця людина — обманює. Я не хочу
бути тим, хто говорить неправду чи маніпулює свідомістю інших. Але думаю, що
переважну більшість ризиків нам вдасться уникнути, тому що ми передбачили цілу
низку запобіжників: змістовних, організаційних і фінансових запобіжників. Ми
виключили питання, що можуть призвести до порушення територіальної цілісності
та втрати суверенітету, а також ті, що за Конституцією покладаються на інші
органи. Ми сформували модель, близьку до ідеальної, яка дасть можливість
запобігти багатьом ризикам», — зазначив Перший заступник Голови Верховної Ради
України.
Міф 4: За допомогою референдуму можна позбавити
власників права розпоряджатися своєю земельною ділянкою.
«Якщо питання
референдуму сформульоване на зразок «позбавити власників права розпоряджатися
своєю земельною ділянкою», то таке питання не може бути предметом референдуму,
тому що суперечить протоколу першому Європейської конвенції з захисту прав
людини й основоположних свобод, де передбачено, що право власності — це
непорушне право», — відповів Руслан Стефанчук.
Міф 5: Референдумом можна скасувати важливі закони.
«Ми вперше
запропонували такий формат народного пост-вето. Що нас спонукало до цього?
Мабуть, усе ж таки, прийняття диктаторських законів 16 січня. Якби того часу
був механізм, який дає можливість ініціювати скасування цих законів, то нам би
вдалося уникнути багатьох жертв, і ми могли б у цивілізованому порядку
припинити дію цих законодавчих актів. Тому я думаю, що народ повинен мати таке
право, тим паче, що референдум — це не щоденне заняття, адже воно впирається й
у фінансування. Звичайно, народ повинен мати можливість накласти на закон вето
і визнати його таким, що втрачає чинність за результатами всеукраїнського
референдуму. Це запобіжник», — пояснив політик.
Міф 6: Місцевий референдум — це війна Банкової з
неслухняними мерами.
«Ні, з хорошими
мерами
то ніхто навіть не порушуватиме питання про зняття їх із посад. Але якщо це
поганий мер, який не виконує своїх обов’язків, то за ним має бути оцей нагляд
народу», — висловив своє бачення Руслан Стефанчук.
Міф 7: Частота проводити місцеві референдуми (двічі на
рік) призведе до перетворення України на країну постійних референдумів
«Зважаючи на
практику, яка існувала в інших країнах, то навряд буде так, що Україну
лихоманитиме від референдумів», — розповів Перший віцеспікер Парламенту
України.
Міф 8: «Пакет законів про народовладдя» обмежується
двома законами.
«Поки ми
орієнтуємося на шість-сім законопроектів. Це законопроекти про всеукраїнський
референдум, про місцевий референдум, це законодавство, яке буде формувати
філософію recalls (можливість відкликання тих чи інших посадових осіб), це
законопроекти про електронні петиції й щодо електронного голосування. Також
плануємо напрацювати цілу низку законопроектів про народовладдя в інших сферах,
зокрема про суд присяжних, про мирові суди, які вирішуватимуть незначні спори,
про колективні позови. Усі ці законодавчі ініціативи напрацьовуються паралельно»,
— перелічив Руслан Стефанчук.
Джерело: Секретаріат Першого заступника Голови
Верховної Ради України
Голови Верховної Ради України Руслан Стефанчук в інтерв’ю агентству «Інтерфакс-Україна»
розвінчав основні міфи навколо низки законів щодо народовладдя.
Міф 1: Президент Український Володимир Зеленський не
підпише законопроект про всеукраїнський референдум.
«Законопроект про
всеукраїнський референдум був проголосований 26 січня, а 17 лютого він був
підписаний Головою Верховної Ради України й направлений до Президента України.
Права заветувати вже немає (завершилося на 15-й день), а тому є лише один
варіант — цей законопроект буде підписаний. Сподіваюся, що це відбудеться
найближчим часом, і він буде опублікований, а українці отримають абсолютно
логічний і правильний механізм реалізації свого права на управління державою
через всеукраїнський референдум. Тому я просто почекав би ще декілька днів», —
наголосив Руслан Стефанчук.
Міф 2: Є підстави для оскарження закону про
всеукраїнський референдум у Конституційному суді.
«Зважаючи на ту
процедуру, за якою законопроект про всеукраїнський референдум пройшов і
розробку, й обговорення, отримавши при цьому позитивні висновки Венеційської
комісії, у мене виникає подив, які ще можуть бути заперечення, що може не
влаштовувати зі змістовної точки зору. Усі свої пропозиції та зауваження можна
було висловити Робочій групі з розробки проектів законів із питань народовладдя
або під час всеукраїнського обговорення законопроекту. А якісь фобії,
побоювання щодо певної, умовно кажучи, ментальної нездатності українського
народу приймати рішення, я відкидаю взагалі», — пояснив Перший віцеспікер
Парламенту України.
Міф 3: Серед ризиків, пов’язаних із проведенням
референдумів, є ймовірність розколотити, а не об’єднати суспільство в разі,
якщо референдум стосується болючих питань.
«Якщо хтось колись
скаже, що він на 100% врахував усі ризики, то ця людина — обманює. Я не хочу
бути тим, хто говорить неправду чи маніпулює свідомістю інших. Але думаю, що
переважну більшість ризиків нам вдасться уникнути, тому що ми передбачили цілу
низку запобіжників: змістовних, організаційних і фінансових запобіжників. Ми
виключили питання, що можуть призвести до порушення територіальної цілісності
та втрати суверенітету, а також ті, що за Конституцією покладаються на інші
органи. Ми сформували модель, близьку до ідеальної, яка дасть можливість
запобігти багатьом ризикам», — зазначив Перший заступник Голови Верховної Ради
України.
Міф 4: За допомогою референдуму можна позбавити
власників права розпоряджатися своєю земельною ділянкою.
«Якщо питання
референдуму сформульоване на зразок «позбавити власників права розпоряджатися
своєю земельною ділянкою», то таке питання не може бути предметом референдуму,
тому що суперечить протоколу першому Європейської конвенції з захисту прав
людини й основоположних свобод, де передбачено, що право власності — це
непорушне право», — відповів Руслан Стефанчук.
Міф 5: Референдумом можна скасувати важливі закони.
«Ми вперше
запропонували такий формат народного пост-вето. Що нас спонукало до цього?
Мабуть, усе ж таки, прийняття диктаторських законів 16 січня. Якби того часу
був механізм, який дає можливість ініціювати скасування цих законів, то нам би
вдалося уникнути багатьох жертв, і ми могли б у цивілізованому порядку
припинити дію цих законодавчих актів. Тому я думаю, що народ повинен мати таке
право, тим паче, що референдум — це не щоденне заняття, адже воно впирається й
у фінансування. Звичайно, народ повинен мати можливість накласти на закон вето
і визнати його таким, що втрачає чинність за результатами всеукраїнського
референдуму. Це запобіжник», — пояснив політик.
Міф 6: Місцевий референдум — це війна Банкової з
неслухняними мерами.
«Ні, з хорошими
мерами
Внимание! У Вас нет прав для просмотра скрытого текста.
воювати не можливо. Бо якщо вони справді користуються повагою,то ніхто навіть не порушуватиме питання про зняття їх із посад. Але якщо це
поганий мер, який не виконує своїх обов’язків, то за ним має бути оцей нагляд
народу», — висловив своє бачення Руслан Стефанчук.
Міф 7: Частота проводити місцеві референдуми (двічі на
рік) призведе до перетворення України на країну постійних референдумів
«Зважаючи на
практику, яка існувала в інших країнах, то навряд буде так, що Україну
лихоманитиме від референдумів», — розповів Перший віцеспікер Парламенту
України.
Міф 8: «Пакет законів про народовладдя» обмежується
двома законами.
«Поки ми
орієнтуємося на шість-сім законопроектів. Це законопроекти про всеукраїнський
референдум, про місцевий референдум, це законодавство, яке буде формувати
філософію recalls (можливість відкликання тих чи інших посадових осіб), це
законопроекти про електронні петиції й щодо електронного голосування. Також
плануємо напрацювати цілу низку законопроектів про народовладдя в інших сферах,
зокрема про суд присяжних, про мирові суди, які вирішуватимуть незначні спори,
про колективні позови. Усі ці законодавчі ініціативи напрацьовуються паралельно»,
— перелічив Руслан Стефанчук.
Джерело: Секретаріат Першого заступника Голови
Верховної Ради України
Новости по теме
{related-news}