«Ця серія Оксани Жникруп — раритет із раритетів», — колекціонерка Людмила Карпінська-Романюк
fakty 23-ноя, 05:14 193 Культура
За останні півстоліття світ змінився неочікувано. І продовжує змінюватися так швидко, що, поки студенти здобувають професію, вона вже може стати не такою актуальною, як була на момент вступу до навчального закладу.
Світ дискутує про професії майбутнього. Але передбачити щось на сто відсотків неможливо.
Штучний інтелект обіцяє, що через десять років актуальними будуть професії у сферах IT-технологій, кібербезпеки, медицини, психології, інженерії, а також в агросекторі. Вірогідно, що зросте попит на спеціалістів, які працюють зі штучним інтелектом та забезпечують цифрову трансформацію. Водночас можуть зникнути професії, які легко замінить ШІ.
Отож, тим, хто стоїть перед вибором майбутньої професії, треба зважити чимало факторів.
У інтерв’ю «ФАКТАМ» колекціонерка та дослідниця історії української порцеляни Людмила Карпінська-Романюк розповіла про скульптурну групу видатної фарфористки Оксани Жникруп, присвячену професіям.
«В образах втілені оптимізм розуму, віра в освічену людину»
— Ця серія Оксани Жникруп, яка є раритетом із раритетів, складається з трьох скульптур, — говорить Людмила Карпінська-Романюк. — Статуетки «Хімік», «Доктор» та «Вчителька» утворюють своєрідний триптих, що зображує жінок інтелектуальної праці тієї доби. В пластиці і стилі мисткиня досягає гармонії між лаконізмом форми й психологічною виразністю. Чисті вертикалі, плавні лінії, стримані пози й тонко прописані обличчя формують відчуття у кожній постаті внутрішньої дисципліни. Розпис мінімальний: білий фарфор, акценти кобальту, вохри й золота. І це надає роботам сучасного звучання.ВІДЕО ДНЯ
Попри раціональну наукову тематику, фігурки випромінюють тепло. В образах втілені оптимізм розуму, віра в освічену людину, у світ, що змінюється на краще завдяки знанням. Ось порцелянова фігурка «Вчителька» авторства Оксани Жникруп, створена на Київському експериментальному кераміко-художньому заводі (КЕКХЗ) у 1969 році. Висота статуетки — 29,6 сантиметра.

— Колоритна робота!
— Перед нами — образ жінки-інтелігентки, уособлення ідеалу вчительки 1960-х років: упевненої та натхненної своєю працею. Легкий нахил голови вгору та погляд у далечінь надають постаті особливої гідності й зосередженості. У руках — глобус і книжки, що символізують знання та просвітництво. Ці атрибути, вирішені в яскравих відтінках — насиченому синьому, ультрамариновому, помаранчевому — створюють емоційний акцент на фоні стриманого одягу. Розпис побудований на гармонії матових і глянцевих площин, що створює відчуття тепла.
«Композиції вирізняються лаконізмом і точністю пропорцій»
— Чим особлива фігурка лікарки?РЕКЛАМА
— Порцелянова фігурка «Доктор», висота якої — 30,5 сантиметра, вражає красою. Перед нами — образ лікарки, уособлення гуманності, професійної гідності та внутрішньої сили. Її поза спокійна, але сповнена внутрішнього напруження: руки в кишенях білого халата, обличчя зосереджене.

Композиція вирізняється лаконізмом і точністю пропорцій. Білий халат символізує чистоту та довіру, а темно-фіолетовий комір і спідниця створюють контраст, що підсилює відчуття професійної строгості. В обличчі — поєднання ніжності й твердості характеру: рум’янець, плавна лінія губ і легкий нахил голови — усе говорить про жіночність, але й про непохитність людини, що несе відповідальність за інших. Фігурка «Доктор» — не лише портрет професії, а пам’ятник буденній мужності. У кінці 1960-х років, коли медицина ставала однією з центральних тем у мистецтві, Оксана Жникруп створює узагальнений образ молодої лікарки, в якій немає пафосу — лише висока людяність і тиша внутрішньої сили. Ми відчуваємо психологічну глибину кожної героїні.
Ці жіночі постаті є уособленням розуму, відповідальності, професійної етики
— Яка скульптура у цій серії ваша улюблена?
— Доктор та хімік з колбою у руках. Висота останньої фігурки — 21,2 сантиметра. У цьому образі художниця втілила дух раціональності, точності й спокійної впевненості. Постава героїні стримана, але пластика рук і нахил голови говорять про концентрацію й внутрішню напругу, знайому кожному, хто має справу з експериментами. Композиція вирішена у лаконічному, майже архітектурному стилі: геометричні форми лабораторного обладнання, плавні лінії халата, статична посадка. Білий колір фарфору уособлює чистоту й стерильність наукового середовища, а деталі в кобальтовому й золотому кольорах — мірні прилади, манжети, комір — додають ритму й декоративного звучання. РЕКЛАМА
Оксана Жникруп уникає натуралізму: її героїня не реалістична, а символічна, ідеально збалансована у пропорціях, як сама наука, яку вона уособлює. Попри холодну логіку науки, у цьому образі є краса і поезія — у тонких руках, у м’яких переходах світла на білому тлі, у гармонії людини й технічного простору.

— Дуже цікава серія!
— Оксана Жникруп у 1960-х створює новий тип жінки-інтелігентки — сучасної, освіченої, внутрішньо зосередженої. Її «Вчителька», «Доктор» і «Хімік» — це жіночі постаті, які є уособленням розуму, відповідальності, професійної етики. У цих образах — спокій і велика внутрішня сила. Оксана Жникруп зуміла втілити у фарфорі поетичну інтелігентність сучасниць. Усі три статуетки випускались дуже маленьким накладом. Ті, хто має їх у своїй приватній колекції, — справжні щасливчики.
Раніше колекціонерка та дослідниця вітчизняної порцеляни, авторка книг Людмила Карпінська-Романюк розповіла про зображення калини на вазах та сервізах українських фарфористів.
До речі, запрошуємо читачів «ФАКТІВ», які є поціновувачами краси порцеляни, до першого в Україні Музею фарфорових фігур ShvetsMuseum. У колекції музею ви зможете побачити найкращі зразки світових фарфорових мануфактур. Нещодавно у музеї відкрито зал українського фарфору, де представлено чимало унікальних робіт вітчизняних майстрів-фарфористів. Неймовірна порцелянова подорож подарує вам чимало позитивних емоцій та запам’ятається на все життя!
Читайте також: «Фаянсовий посуд може коштувати дорожче за порцеляновий лише в одному випадку», — колекціонерка Людмила Карпінська-Романюк
Фото з альбому Людмили Карпінської-Романюк
Фото у заголовку: О. Жникруп «Хімік», «Доктор», «Вчителька». Київський експериментальний кераміко — художній завод. 1969. Сообщает fakty.ua
Новости по теме
{related-news}

