«Можливо, й у вашій оселі є один із таких вінтажних наборів для сніданку», — колекціонерка Людмила Карпінська-Романюк
fakty 28-окт, 04:14 193 Культура
Порцелянові набори для сніданку з’явились у Європі у вісімнадцятому столітті. І з тих пір популярність їх зростала. Щодалі вони ставали все вишуканішими за дизайном. Зазвичай фарфорові сервізи для сніданку включають тарілку, чашку та блюдце. Один із таких сетів, створений ліможським фарфористом Теодором Хевілендом у 1895 році, був виготовлений для Першої леді Френсіс Клівленд для Білого дому під час другого терміну президента США Гровера Клівленда. Набір прикрашений ніжними рожевими трояндами і зеленим листям.
Українські фарфористи створили теж чимало чудових наборів для сніданку.
В інтерв’ю «ФАКТАМ» колекціонерка та дослідниця історії вітчизняної порцеляни, авторка книг Людмила Карпінська-Романюк розповіла про такі сети.
«Сніданок, сервірований у такому посуді, набуває характеру маленького домашнього свята»
- Кілька чудових сетів для сніданку було створено у 1960−70 роки, — розповідає Людмила Карпінська-Романюк. — Ось перед нами — веселий, життєрадісний набір для сніданку на двох, створений на Довбиському заводі. Його кольорова гама — тепла, як літній ранок. Насичені помаранчевий і сонячно-жовтий підкреслені блиском білої глазурі. Ці відтінки створюють відчуття ранкового тепла, сонячного світла й затишку. М’які, округлі форми посуду нагадують стиглі фрукти.ВІДЕО ДНЯ
— Що входить до складу набору?
— Дві тарілки, дві пашотниці для яєць, ємності для солі та перцю, цукорниця з кришкою, медівниця — символ солодкого початку дня. Кожен предмет — це маленький прояв естетики щоденного життя, коли навіть ранковий сніданок набуває характеру маленького домашнього свята.РЕКЛАМА

— Уявляю, як смачно їсти з таких тарілок яєшню із помідором, огірочком та зеленню.
- А ось набір «Ранок», створений на Коростенському фарфоровому заводі Миколою Старченком. Цей сет втілює естетику щасливого пробудження, коли в домі ще панує тиша, а у повітрі вже відчувається аромат свіжого хліба, молока і меду. Кольорова гама нагадує схід сонця. До набору входять тарілка, глечик для молока, чашка та ємність для цукру або меду. Сет відображає те, яким був типовий сніданок у той час. Це могли бути молочна каша, омлет, сирники… До чаю подавався цукор або мед. Усі предмети набору об’єднані загальною кольоровою мелодією — теплом, чистотою і світлом.РЕКЛАМА

— Краса!
- А от ще одна робота Миколи Старченка. Цей набір —приклад того, як у 1960-х український дизайн поєднував конструктивну чіткість із м’яким відчуттям побутової теплоти. Форми — округлі, зручні для руки. Простота силуету підкреслена тонким декоративним ритмом: по вінцю проходить орнамент із стилізованими квітами — лаконічними, але життєрадісними, у зелених і помаранчевих тонах.
Кольорові акценти на кришках — зелені та помаранчеві трикутники — додають композиції характеру й динаміки, створюючи водночас відчуття гри. У цій невеликій пластиці відчутно авторську руку — прагнення зробити повсякденний предмет не просто зручним, а й теплим, «домашнім» символом гармонії.РЕКЛАМА

«Світло-зелений, білий і помаранчевий утворюють світанкову палітру»
— А цей набір для сніданку Василя Ущаповського, створений Коростенському фарфоровому на заводі, — витончений і водночас функціональний зразок українського модернізму 1960-х років, — продовжує Людмила Карпінська-Романюк. - М’яка геометрія форм поєднана з ясною кольоровою гармонією: світло-зелений, білий і помаранчевий утворюють світанкову палітру. Чіткі квадратні плями й смуги створюють відчуття порядку, чистоти та життєвої енергії. Кавник, чашка, тарілка, пашотниці — як маленькі орбіти спокою у вирі насичених подіями буднів.

— Такий набір може стати справжньою окрасою сучасної кухні. Адже поєднувати вінтажні речі з новими зараз у тренді.
- Так. А ось ще один чудовий сет Аркадія та Олександри Архіреєвих. У лаконічних формах і ніжно-світанкових барвах живе ідея уповільнення: ранок можна почати не з поспіху, а з миті усвідомлення — як падає світло, яка запашна кава. Такі речі повертають нас до відчуття дому й природності у всьому. І, можливо, саме для цього варто сьогодні користуватися таким посудом. Цей набір — еталон ясності й ритму, створений у час, коли український дизайн упевнено рухався до модерністичної естетики. У цьому наборі — тонке відчуття гармонії побуту. Предмети промовляють мовою спокою, ранкової свіжості й впорядкованого світла, коли кожна лінія має сенс, а кожен колір звучить тихо, як перший ковток кави у тиші нового дня.

— Який набір ваш улюблений?
— Яскравий молочний сервіз Миколи Трегубова та Валентина Жиліна створює особливий настрій, відчуття сонячного ранку, коли у оселі пахне свіжим хлібом, а на столі стоїть глечик молока. Дизайн, розроблений Миколою Трегубовим і Валентином Жиліним, демонструє простоту ліній і водночас художню вишуканість форм, властиву найкращим зразкам Коростенського фарфорового заводу. До складу набору входять глечик-молочник, чотири чашки для молока або какао, цукорниця з кришкою, медівниця, шість тарілок. Цей набір уособлює домашню гармонію — єднання простих речей і доброго смаку. У ньому відчувається поетика українського ранку, коли молоко, хліб і мед — не просто їжа, а символи турботи, тепла й любові до життя.

Раніше у «ФАКТАХ» колекціонерка Людмила Карпінська-Романюк розповідала про найпопулярніший весільний подарунок 2025 року.
До речі, запрошуємо читачів «ФАКТІВ», які є поціновувачами краси порцеляни, до першого в Україні Музею фарфорових фігур ShvetsMuseum. У колекції музею ви зможете побачити найкращі зразки світових фарфорових мануфактур. Нещодавно у музеї відкрито зал українського фарфору, де представлено чимало унікальних робіт вітчизняних майстрів-фарфористів. Неймовірна порцелянова подорож подарує вам чимало позитивних емоцій та запам’ятається на все життя!
Фото у заголовку В. Ущаповський. Набір для сніданку. Коростенський фарфоровий завод. 1964
Фото з альбому Людмили Карпінської-Романюк Сообщает fakty.ua
Новости по теме
{related-news}

