Комітет з питань аграрної та земельної політики провів круглий стіл на тему: "Розвиток села за допомогою сільських громад: новації в політиці"

Комітет з питань аграрної та земельної політики провів круглий стіл на тему: "Розвиток села за допомогою сільських громад: новації в політиці"
У заході взяли участь народні депутати - члени підкомітету з питань
соціальної політики агропромислового комплексу, розвитку сільських територій,
науки та освіти Комітету з питань аграрної та земельної політики, представники
Міністерства розвитку громад та територій та Міністерства розвитку економіки,
торгівлі та сільського господарства, голови об’єднаних сільських та селищних
територіальних громад різних областей.
Голова підкомітету з питань соціальної політики агропромислового комплексу,
розвитку сільських територій, науки та освіти Комітету з питань аграрної та
земельної політики Дмитро Костюк, відкриваючи засідання, представив Концепцію
проекту змін до Конституції України у частині територіальної організації влади
та місцевого самоврядування. Прийняття цих змін до Основного Закону України
забезпечить незворотність процесу децентралізації влади та реформи місцевого
самоврядування, сприятиме утвердженню якісно нових засад функціонування
місцевого самоврядування нас основі принципів субсидіарності повсюдності та
фінансової самодостатності, гарантуватиме системність, повноту і несуперечливість
конституційного регулювання суспільних відносин у сфері місцевого самоврядування
та територіальної організації влади та забезпечить повноцінну імплементацію
Європейської хартії місцевого самоврядування.
Згідно з Концепцією, основні напрямки змін до Конституції стосуються
закріплення чіткої системи адміністративно-територіального устрою, закріплення
ефективної системи місцевого самоврядування, запровадження інституту префекта у
системі виконавчої влади та гарантування матеріальної та фінансової основи місцевого
самоврядування.
Голова підкомітету Дмитро Костюк повідомив, що голосування щодо прийняття
таких змін до Конституції України у Верховній Раді очікується на початку
наступної сесії у лютому 2020 р.
Директор Директорату з питань розвитку місцевого самоврядування, територіальної
організації влади та адміністративно-територіального устрою Міністерства
розвитку громад та територій Сергій Шаршов у виступі окреслив місце та
проблеми, які є, а також поінформував про заходи, які Міністерство вживає для
подальшого просування реалізації реформи місцевого самоврядування.
Він нагадав, що ще 1 квітня 2014 року була прийнята відповідна Концепція реформи
місцевого самоврядування, яка є дорожньою картою просування реалізації реформи
в Україні. Вона поділяється на три складові частини, дещо з яких вдалося
реалізувати, а дещо не вдалося. Перша з них стосується децентралізації влади,
тобто передачі повноважень органам місцевого самоврядування від органів
державної влади. Ключ до її вирішення полягає у внесенні зміни до Конституції
України, адже саме в Основному Законі прописано ряд моментів, які треба
врегулювати для того, щоб реалізувати в подальшому реформу, пов’язану із
передачею повноважень від органів державної влади органам місцевого
самоврядування. «Насамперед, це стосується питання, пов’язаного з діяльність державних
місцевих адміністрацій. Зараз більшість функцій і повноважень зосереджено у
державних місцевих адміністрацій. І досі районні та обласні державні
адміністрації розробляють бюджети, плани економічного і соціального розвитку. Потім
реалізації цих важливих стратегічних документів, пов’язаних із розвитком
територій знову ж таки передається до районних або обласних державних
адміністрації, які їх або успішно або неуспішно виконують. Таку систему
закладено у Конституцію і її потрібно змінювати», - зазначив доповідач.
«Друга проблема, пов’язана із безпосереднім закріпленням повноважень за
органами місцевого самоврядування.
Наступний момент, який треба врегулювати в Основному Законі, це можливість
створення відповідними рівнями місцевого самоврядування своїх власних
виконавчих комітетів або виконавчих органів. Зараз ці функції виконують обласні
та районні державні адміністрації.
Ще одне питання, пов’язане із чітким визначенням
адміністративно-територіальних одиниць. Аналізуючи основні положення
Конституції із цим терміном мова йде про сільські, селищні і міські поселення.
Не кожне село має статус адміністративно-територіальної одиниці, тобто не в
кожному селі є відповідний орган місцевого самоврядування. Але виходячи з цієї
норми виходить так, що у нас кожний населений пункт мав би бути окремою
адміністративно-територіальною одиницею, тобто в Україні сьогодні мало би бути
понад 26 тисяч сільських, селищних, міських рад.
Також є проблеми у Земельному кодексі. Болючим питанням є те, що в межах
населеного пункту землями розпоряджається орган місцевого самоврядування, а за
межами населеного пункту землями розпоряджаються органи державної влади. Ці питання
потребують врегулювання, особливо в рамках змін до Основного Закону», - сказав
С.Шаршов.
Доповідач повідомив про те, що зараз йде активне обговорення внесення змін
до Основного Закону і більшість цих проблемних питань мають бути врегульовані. Особливо
щодо перерозподілу повноважень місцевих державних адміністрацій і створення на
їхній базі органів префектурного типу. Більшість функцій та принципів мають бути
зосереджені за принципами субсидіарності, виходячи з Європейської хартії
місцевого самоврядування, в органі місцевого самоврядування. Має бути вирішено
питання стосовно діяльності районних і обласних рад.
«Що стосується того, де ми зараз знаходимося в реалізації реформи
просування місцевого самоврядування? Ми зараз активно реалізуємо положення Закону
«Про добровільне об’єднання територіальних громад». Станом на сьогодні створено
вже близько тисячі об’єднаних новосформованих адміністративно-територіальних
одиниць, які мають абсолютно інші повноваження і функції, які вони мали до об’єднання.
Вони реалізують масу великих гарних проектів і успішних практик. Протягом п’яти
років діяльності об’єднаних територіальних громад вдалося реалізувати більше
проектів саме на сільських територіях ніж за всю історію незалежності України -
це десятки тисяч реалізованих проектів із житлово-комунальним господарством, із
освітленням вулиць, з створенням центрів надання адміністративних послуг,
центрів безпеки тощо.
У нас мають відбутися місцеві вибори у жовтні 2020 року. У нас є такий
червоний прапорець - якщо ми нічого не будемо робити і будемо реалізовувати
Закон «Про добровільне об’єднання», то у нас теоретично можуть утворитися і
піти на місцеві вибори у жовтні 20202 р. 60% адміністративно-територіальних
одиниць, в яких проживає менше 30% населення, це не об’єднання, і решта - це об’єднання,
які мають інші повноваження, інші можливості на виборах. Тобто ми ставимо їх у
нерівні умови.
Щоб усунути всі ці проблеми потрібно діяти, причому ефективно і пропонувати
певні вирішення цих проблемних питань. Це стосується завершення
адміністративно-територіальної реформи і формування базового рівня адміністративно-територіальних
одиниць з однаковими можливостями і правила для їхнього потенційного розвитку. Це
можна зробити прийняттям Закону «Про територіально-адміністративний устрій»,
який завершить процес формування громад базового рівня та перейти до наступного
етапу - формування вже субрегіонального рівня», - зазначив представник
Міністерства розвитку громад та територій.
С.Шаршов також поінформував учасників круглого столу про завдання, які
ставить перед собою Міністерство до кінця цього року. Зокрема, це стосується перспективних
планів формування спроможних територіальних громад, усунення політичних
моментів у реалізації реформи, пов’язаної із створенням функціональних адміністративно-територіальних
одиниць. «Відповідний законопроект вже є у парламенті і найближчим часом його
буде розглянуто. Це дасть можливість повернутися до перегляду тих перспективних
планів, які є сьогодні. Насамкінець, має бути прийнятий закон про основні
засади адміністративно-територіального устрою, в який увійдуть положення Закону
«Про добровільні об’єднання». Наразі все залежить від прийняття змін до
Основного Закону і це дасть можливість в цілому концептуально провести реформу
місцевого самоврядування», - завершив представник міністерства.
Заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Інна
Мєтєлєва доповіла про бачення Міністерством ролі об’єднаних територіальних
громад у розвитку сільських територій.
Учасники круглого столу поділилися досвідом щодо використання потенціалу об’єднаних
територіальних громад у розвитку сільських територій та обговорили шляхи
інтенсифікації розвитку села.
Розглянувши інформацію Міністерства розвитку громад та територій щодо
стратегії просування та завершення реформи децентралізації в Україні, Міністерства
розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щодо ролі ОТГ у
розвитку сільських територій України, а також обговоривши проблемні питання, що
виникають під час роботи у керівників ОТГ учасники круглого столу вирішили підтримати
подальше просування та завершення реформи децентралізації в Україні. Вони висловили
спільну позицію щодо необхідності розширення повноважень ОТГ, зокрема, в
частині передачі земель і земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної
власності у комунальну власність ОТГ.
Учасники круглого столу за підсумками обговорення рекомендують профільним
міністерствам докласти якомога більше зусиль для розвитку сільських територій,
а об’єднаним територіальним громадам брати активну участь у прийнятті рішень на
місцях та впливати на розвиток села.

Новости по теме

{related-news}

Комментарии (0)

добавить комментарий

Добавить комментарий

показать все комментарии