Комітет з питань освіти, науки та інновацій надає роз’яснення щодо застосування статті 26 Закону України "Про дошкільну освіту"
radagov 13-янв, 17:14 193 ПолитикаРОЗ’ЯСНЕННЯ
Комітету Верховної Ради
України з питань освіти, науки та інновацій
щодо застосування статті 26
Закону України «Про дошкільну освіту»
від 6 червня 2024 року № №
3788-IX
([1]. Адже, педагогічні працівники закладів дошкільної освіти, маючи статус
«працівника», перебуваючи у трудових відносинах із закладами дошкільної освіти,
маючи в Законі, що втратив чинність, поняття «режим роботи» тощо, не
мали визначеної Законом норми скороченої тривалості робочого часу, у той час як
«робочий час» КОЖНОГО працівника у трудових відносинах з роботодавцем є
ГАРАНТІЄЮ дотримання конституційного права працівників на відпочинок.
1.1. Вихідні умови та правові засади для
визначення робочого часу педагогічних працівників закладів дошкільної освіти
Відповідно до статті 45 Основного
Закону нашої держави – Конституції України:
«Кожен, хто працює, має право на
відпочинок.
Це право забезпечується наданням днів
щотижневого відпочинку, а також оплачуваної щорічної відпустки, встановленням
скороченого робочого дня щодо окремих професій і виробництв, скороченої
тривалості роботи у нічний час.
Максимальна тривалість робочого часу, мінімальна тривалість відпочинку та оплачуваної щорічної відпустки,
вихідні та святкові дні, а також інші умови здійснення цього права визначаються
законом».
Крім того, «права і свободи
людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод», а також «засади регулювання
праці і зайнятості» визначаються виключно законами України (стаття
92 Конституції України).
Також
варто нагадати, що «робочий час» і його зміст для всіх педагогічних і науково-педагогічних працівників усіх закладів освіти були визначені у
частині 1 статті 60 базового Закону
України «Про освіту» від 5 вересня 2017 року №2145-VIII (далі – базовий Закон)
([2][/b]
Педагогічне навантаження
(годин на тиждень)
Категорії працівників
Робочий час
(годин на тиждень)
Педагогічне навантаження
(годин на тиждень)
На ставку
На ставку
Керівник (директор) ЗДО
-
-
Керівник (директор) ЗДО
35
-
вихователь групи загального
типу
-
30
Вихователь
30
25
вихователь інклюзивної групи, групи компенсуючого типу
-
25
асистент вихователя інклюзивної групи
-
36
асистент вихователя
[b]35
-
соціальний педагог
-
40
соціальний педагог
35
-
практичний психолог
-
40
практичний психолог
30
20
практичний психолог закладу дошкільної освіти (ясел-садка)
компенсуючого типу та з інклюзивними групами
-
20
музичний керівник
-
24
музичний керівник
30
24
інструктор з фізкультури
-
30
інструктор з фізкультури
30
25
вчитель-дефектолог, вчитель-логопед
-
20
вчитель-дефектолог, вчитель-логопед
30
20
керівник гуртка
-
18
керівника
гуртка (студії, секції тощо)
30
18
вихователь-методист
-
36
вихователь-методист
35
-
Отже, у підсумку маємо:
1) чітко визначену на рівні
Закону скорочену тривалість робочого часу для кожної категорії педагогічних
працівників закладів дошкільної освіти, що забезпечує правову визначеність у
цьому питанні у трудових відносинах між працівником і адміністрацією закладу
дошкільної освіти та є правовою гарантією захисту конституційного права на
відпочинок (у вільний від роботи час);
2) чітко визначені норми
педагогічного навантаження для окремих категорій педагогічних працівників. Для
жодної категорії педагогічних працівників не відбулося збільшення норми
педагогічного навантаження, а для вихователів така норма була зменшене до
25 годин на тиждень.
Також звертаємо увагу, що
відповідно до частини 3 статті 23 нового Закону України «Про дошкільну освіту» «визначені трудовим договором
та/або посадовою інструкцією посадові обов’язки за погодженням з керівником закладу
дошкільної освіти можуть виконуватися у закладі дошкільної освіти та/або поза
його межами, зокрема дистанційно з використанням
інформаційно-комунікаційних технологій або з виїздом за місцем проживання
вихованців чи місцем надання освітніх послуг.
Також, слід підкреслити, що
ВПЕРШЕ на рівні Закону засновникам державних і комунальних закладів дошкільної
освіти надано право «встановлювати посадові оклади, доплати, надбавки та
грошові винагороди у розмірі, що перевищує розмір, визначений Кабінетом Міністрів
України, а також мають право встановлювати для працівників додаткові
винагороди та допомоги, крім передбачених цим Законом та іншими
нормативно-правовими актами у сфері освіти» (абзац 3 частини 2 статті 28
Закону).
Це означає, що Верховна Рада
України дозволила (через Закон) органам місцевого самоврядування, які є
засновниками комунальних закладів дошкільної освіти, а також засновникам
державних закладів дошкільної освіти, збільшувати своїми рішеннями розміри
посадових окладів, доплат, надбавок та інших грошових винагород, порівняно
з тими, які визначені Урядом.
[1]
Хоча відповідно до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати
працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від
15.04.93 р. № 102 «зазначені в Інструкції тарифні розряди є державними
гарантіями мінімальних рівнів оплати праці для конкретних
професійно-кваліфікаційних груп працівників, які перебувають у трудових
відносинах з установами та закладами освіти всіх форм власності, при додержанні встановленої
законодавством про працю тривалості робочого часу та виконанні
працівником посадових обов'язків (норм праці)».
[2] Відсутність норми робочого часу на рівні
Закону означало відсутність «встановленої законодавством» скороченої
тривалості робочого часу і, за замовчуванням, тривалість робочого часу усіх
педагогічних працівників закладів дошкільної освіти становила 40 годин на
тиждень.
Комітету Верховної Ради
України з питань освіти, науки та інновацій
щодо застосування статті 26
Закону України «Про дошкільну освіту»
від 6 червня 2024 року № №
3788-IX
([1]. Адже, педагогічні працівники закладів дошкільної освіти, маючи статус
«працівника», перебуваючи у трудових відносинах із закладами дошкільної освіти,
маючи в Законі, що втратив чинність, поняття «режим роботи» тощо, не
мали визначеної Законом норми скороченої тривалості робочого часу, у той час як
«робочий час» КОЖНОГО працівника у трудових відносинах з роботодавцем є
ГАРАНТІЄЮ дотримання конституційного права працівників на відпочинок.
1.1. Вихідні умови та правові засади для
визначення робочого часу педагогічних працівників закладів дошкільної освіти
Відповідно до статті 45 Основного
Закону нашої держави – Конституції України:
«Кожен, хто працює, має право на
відпочинок.
Це право забезпечується наданням днів
щотижневого відпочинку, а також оплачуваної щорічної відпустки, встановленням
скороченого робочого дня щодо окремих професій і виробництв, скороченої
тривалості роботи у нічний час.
Максимальна тривалість робочого часу, мінімальна тривалість відпочинку та оплачуваної щорічної відпустки,
вихідні та святкові дні, а також інші умови здійснення цього права визначаються
законом».
Крім того, «права і свободи
людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод», а також «засади регулювання
праці і зайнятості» визначаються виключно законами України (стаття
92 Конституції України).
Також
варто нагадати, що «робочий час» і його зміст для всіх педагогічних і науково-педагогічних працівників усіх закладів освіти були визначені у
частині 1 статті 60 базового Закону
України «Про освіту» від 5 вересня 2017 року №2145-VIII (далі – базовий Закон)
([2][/b]
Педагогічне навантаження
(годин на тиждень)
Категорії працівників
Робочий час
(годин на тиждень)
Педагогічне навантаження
(годин на тиждень)
На ставку
На ставку
Керівник (директор) ЗДО
-
-
Керівник (директор) ЗДО
35
-
вихователь групи загального
типу
-
30
Вихователь
30
25
вихователь інклюзивної групи, групи компенсуючого типу
-
25
асистент вихователя інклюзивної групи
-
36
асистент вихователя
[b]35
-
соціальний педагог
-
40
соціальний педагог
35
-
практичний психолог
-
40
практичний психолог
30
20
практичний психолог закладу дошкільної освіти (ясел-садка)
компенсуючого типу та з інклюзивними групами
-
20
музичний керівник
-
24
музичний керівник
30
24
інструктор з фізкультури
-
30
інструктор з фізкультури
30
25
вчитель-дефектолог, вчитель-логопед
-
20
вчитель-дефектолог, вчитель-логопед
30
20
керівник гуртка
-
18
керівника
гуртка (студії, секції тощо)
30
18
вихователь-методист
-
36
вихователь-методист
35
-
Отже, у підсумку маємо:
1) чітко визначену на рівні
Закону скорочену тривалість робочого часу для кожної категорії педагогічних
працівників закладів дошкільної освіти, що забезпечує правову визначеність у
цьому питанні у трудових відносинах між працівником і адміністрацією закладу
дошкільної освіти та є правовою гарантією захисту конституційного права на
відпочинок (у вільний від роботи час);
2) чітко визначені норми
педагогічного навантаження для окремих категорій педагогічних працівників. Для
жодної категорії педагогічних працівників не відбулося збільшення норми
педагогічного навантаження, а для вихователів така норма була зменшене до
25 годин на тиждень.
Також звертаємо увагу, що
відповідно до частини 3 статті 23 нового Закону України «Про дошкільну освіту» «визначені трудовим договором
та/або посадовою інструкцією посадові обов’язки за погодженням з керівником закладу
дошкільної освіти можуть виконуватися у закладі дошкільної освіти та/або поза
його межами, зокрема дистанційно з використанням
інформаційно-комунікаційних технологій або з виїздом за місцем проживання
вихованців чи місцем надання освітніх послуг.
Також, слід підкреслити, що
ВПЕРШЕ на рівні Закону засновникам державних і комунальних закладів дошкільної
освіти надано право «встановлювати посадові оклади, доплати, надбавки та
грошові винагороди у розмірі, що перевищує розмір, визначений Кабінетом Міністрів
України, а також мають право встановлювати для працівників додаткові
винагороди та допомоги, крім передбачених цим Законом та іншими
нормативно-правовими актами у сфері освіти» (абзац 3 частини 2 статті 28
Закону).
Це означає, що Верховна Рада
України дозволила (через Закон) органам місцевого самоврядування, які є
засновниками комунальних закладів дошкільної освіти, а також засновникам
державних закладів дошкільної освіти, збільшувати своїми рішеннями розміри
посадових окладів, доплат, надбавок та інших грошових винагород, порівняно
з тими, які визначені Урядом.
[1]
Хоча відповідно до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати
працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від
15.04.93 р. № 102 «зазначені в Інструкції тарифні розряди є державними
гарантіями мінімальних рівнів оплати праці для конкретних
професійно-кваліфікаційних груп працівників, які перебувають у трудових
відносинах з установами та закладами освіти всіх форм власності, при додержанні встановленої
законодавством про працю тривалості робочого часу та виконанні
працівником посадових обов'язків (норм праці)».
[2] Відсутність норми робочого часу на рівні
Закону означало відсутність «встановленої законодавством» скороченої
тривалості робочого часу і, за замовчуванням, тривалість робочого часу усіх
педагогічних працівників закладів дошкільної освіти становила 40 годин на
тиждень.
Новости по теме
{related-news}