Дайджест освіти і науки
radagov 21-май, 05:14 193 Политика19 травня
2023
Австралійська
академія наук започаткувала програму підтримки українських вчених через
індивідуальні гранти для короткострокових наукових візитів та доступу до
дослідницької інфраструктури Австралії
Австралійська академія
наук (Академія) співпрацює з Breakthrough Prize Foundation, щоб реалізувати
програму підтримки українських дослідників у відповідних галузях науки, які
постраждали від війни з рф. Пожертва використовується для створення двох
різних заходів, кожна з яких покликана запропонувати практичну підтримку для
продовження дослідницької та технологічної діяльності українських вчених.
Перший захід сприятиме
участі українських дослідників у короткотермінових
візитах до Австралії для участі в проектних дослідженнях у
приймаючій установі або для участі в конференції та програмі візиту на
місце. Австралійська приймаюча організація відповідає за подачу заявки на
фінансування та адміністрування гранту для покриття прямих витрат на підтримку
візиту. Фінансовані короткотермінові візити призначені для того, щоб дати
можливість продовжити поточну дослідницьку діяльність і створити можливості для
довгострокової співпраці між австралійськими та українськими дослідниками та
широкими міжнародними науковими спільнотами.
Другий захід надає
практичну підтримку дослідженням, які проводяться в Україні. У рамках цієї
діяльності українські дослідники отримають доступ до провідних інфраструктурних можливостей Австралії,
таких як суперкомп’ютери, мікроскопія та мікроаналіз, а також
телескопи. Ця діяльність дозволить українським дослідникам продуктивно
працювати та публікувати публікації у їхніх власних інститутах в Україні, а
також брати участь у міжнародній співпраці.
Останній день подачі заявок: 31 травня 2023
року.
Деталі за посиланням:
https://www.science.org.au/supporting-science/awards-and-opportunities/the-ukraine-australia-research-fund
Міністерство
освіти і науки України підготувало відповіді на актуальні питання вступників
до бакалаврату та магістратури в 2023
році.
Надано відповідь зокрема на такі питання:
- Як дізнатися, НМТ з яких предметів потрібні для
вступу на обрані спеціальності?
- Які документи потрібно буде подати для вступу до
вишу?
- Чи потрібно для вступу подавати медичну довідку?
- Чи можна одночасно вступити на навчання за двома
різними спеціальностями у два різні ЗВО?
- інші актуальні питання.
20–21 травня
2023 року з 10.00 до 18.00 триватиме Фестиваль науки та рослин у ботанічному
саду «Fest Science & Plants»
Цей захід відбудеться з нагоди Дня науки та
Міжнародного дня рослин у Національному ботанічному саду імені М.М. Гришка НАН
України.
Передбачається проведення екскурсій, організація
круглих столів, де можна отримати консультацію фахівців з вирощування,
використання екзотичних рослин.
На Фестивалі планується презентація досягнень Національного ботанічного саду
імені М.М. Гришка НАН України. Запланована реалізація екзотичних рослин.
Також до Дня науки в Україні, який щороку відзначається у третю суботу
травня, установи та науковці Національної академії наук підготували різні
цікаві заходи:
Математична вікторина «Що? Де? Коли?» Інституту
математики НАН України
Інститут радіофізики та електроніки ім. О. Я. Усикова
НАН України
Інститут загальної енергетики НАН України запрошує на
заходи з нагоди Дня науки в Україні
Головна астрономічна обсерваторія НАН України
Інститут металофізики ім. Г. В. Курдюмова НАН України
Виставка рідкісних та унікальних книжкових видань з
фондів бібліотеки та приватних колекцій співробітників в НТК «Інститут
монокристалів» НАН України
Культурно-просвітницький захід «Вишивка на одязі як
культурне надбання та виразник національної ідентичності українців»
Пропонуємо ознайомитись з розкладом заходів до Дня
науки за посиланням: https://www.nas.gov.ua/UA/Messages/Pages/Rubric.aspx?RubricID=6
18 травня
2023
18 травня в
Україні відзначався Міжнародний день музеїв
Свої двері, незважаючи на військовий стан в країні,
гостинно відкрили для відвідувачів багато музеїв України, у тому числі "Музей
науки" Малої академії наук України.
Нагадуємо, що до 30 червня у
торгово-розважальному центрі «Gulliver» продовжує працювати інтерактивний
музей «Відкривай портал у науку» (з 11:00 до 17:00 у будні та з 11:00 до 19:00 –
у суботу і неділю.) Понеділок та вівторок – вихідні. Вхід у музей безоплатний
за умови попередньої реєстрації. Забронювати місце можна за посиланням.
У музеї можна знайти пояснення на практиці дітям та
дорослим, як працює голограма, звичайний поршень та повітряний глушник.
Познайомитись з такими явищами, як симетрія обличчя, відчуття балансу та
магнетизм. З науковими експонатами можна і необхідно взаємодіяти.
Простір доповнений майстернею ідей. Кожен може
спробувати збудувати міст та вежу з незвичних матеріалів, потренувати мозок та
швидкість реакції.
Освітній
омбудсмен оприлюднив інформацію про міжнародний досвід використання та заборони
мобільних телефонів у закладах освіти
Представлено досвід шести країн щодо правил
використання мобільних пристроїв у закладах освіти (Німеччини, Франції, Польщі,
Швеції, Японії та Великобританії) на це досить дискусійне питання, адже з
одного боку, використання мобільних пристроїв в освітніх цілях допомагає
урізноманітнити уроки, сприяти навчанню учнів, зокрема розвивати в них
медіаграмотність. Також наявність мобільного при собі дозволяє швидко
зв’язатися з батьками в разі необхідності. З іншого боку користування мобільним
може відволікати від навчання при використанні не за призначенням, сприяти
академічній недоброчесності, знижувати рівень міжособистісного спілкування, яке
є важливим для розвитку учнів, сприяти булінгу, неправомірній фото- чи
відеозйомці та злочинам як проти самої дитини, так і з боку дитини. Більш
детально з інформацією пропонуємо ознайомитись за посиланням:
https://eo.gov.ua/mizhnarodnyy-dosvid-shchodo-ne-vykorystannia-mobilnykh-telefoniv-u-zakladakh-osvity/2023/05/16/
Принагідно інформуємо, що питання заборони чи дозволу
використання мобільних телефонів у закладах освіти у 2020 році стало предметом
законодавчої ініціативи. Так, народним депутатом України було зареєстровано та
розглянуто Комітетом з питань освіти, науки та інновацій законопроект про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони використання
мобільних телефонів та інших пристроїв, що мають підключення до інтернету, та
не створення перешкод для отримання освіти іншими здобувачами освіти (реєстр. №
2782), що свідчить про актуальність тематики та зацікавленість суспільства.
17 травня
2023
Проведено
круглий стіл по розвитку дошкільної освіти в Івано-Франківській області
Члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій –
Сергій Бабак, Володимир Воронов та Олена Лис за круглим столом разом з
заступником керівника Офісу Президента, Міністром освіти і науки, головою
Івано-Франківської обласної державної адміністрації, ректорами університетів,
керівниками ОТГ області та провідними експертами у сфері освіти обговорили
подальший розвиток дошкільної освіти в країні.
Одним з важливих питань, на якому було зосереджено
увагу, є розвиток гірських районів, де може взагалі не бути закладів дошкільної
освіти і, відповідно, доступу дітей до неї.
Під час заходу, голова підкомітету з питань раннього
розвитку та дошкільної освіти - Володимир Воронов представив проект сучасного
та інноваційного закладу дошкільної освіти, який заплановано збудувати в селі
Яблуниця. Громада села вже виділила під реалізацію цього проекту землю та
готова до будівництва.
Народні
депутати – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій відвідали
недобудований Міжнародний центр зустрічі студентської молоді України та
Республіки Польща
Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій
під час відвідування майбутнього Міжнародного центру поінформував про суть
проекту, яка полягає у будівництві Міжнародного центру зустрічей для
студентської молоді України та Республіки Польща – як унікальної платформи для
налагодження співпраці між студентською молоддю різних країн в контексті
соціально-культурного, наукового, освітнього, економічного розвитку та
збереження спокою й безпеки.
Реалізація державного інвестиційного проекту
відповідає основній меті Стратегії сталого розвитку України, яка передбачає
впровадження в Україні європейських стандартів. Створення і функціонування
Міжнародного центру зустрічей студентської молоді двох країн відповідає трьом з
чотирьох стратегічних векторів руху нашої країни: вектору розвитку, вектору
відповідальності та вектору гордості, а також Програмам регіонального розвитку.
Однак, незважаючи на те, що в будівництво центру було
вкладено кошти державного бюджету (біля 4 млн євро), на жаль, остання черга
будівництва вже два роки не може бути дофінансована через брак грошей через
велику війну. Сергій Бабак повідомив, що Україна веде перемовини з польськими
партнерами про донорську допомогу яка допоможе завершити будівництво.
У
Міністерстві освіти і науки України відбулася стратегічна сесія щодо
проблем відновлення освіти на деокупованих територіях, зокрема щодо організації
освітнього процесу за українським законодавством, недопущення колаборантів до
навчання та виховання дітей та вироблення необхідних напрацювань і можливих
змін до нормативно-правових актів
Організаторами сесії стали Міністерство освіти і науки
України, освітній омбудсмен та Українська Гельсінська спілка з прав
людини.
Протягом дня представники органів державної влади,
громадських правозахисних організацій, освітяни досліджували проблемні питання
визначень колабораційної діяльності в освіті, напрацьовували механізми, що
допоможуть сприяти розв’язанню цих проблем та якнайшвидше відновити
українську освіту на деокупованих територіях.
17 травня
Міністерство цифрової трансформації запустило масштабний проєкт «Дія.Освіта»,
який в унікальному форматі поєднує можливості навчання і профорієнтації
Дія.Освіта - наступний етап еволюції проєкту
«Дія.Цифрова освіта», який розпочався у 2020 році і зосереджений на цифровій
грамотності і навичках. Відтоді на платформі зареєструвалися майже 2 млн
українців, а близько 75% користувачів подивилися всі випуски обраного курсу й
отримали сертифікати. Тепер ця ініціатива стає ще глобальнішою.
Як зазначив віце-прем’єр-міністр з інновацій, розвитку
освіти, науки та технологій - міністр цифрової
трансформації Михайло Федоров, кожен освітній продукт фахівці із сучасної
освіти та практики готували з урахуванням нового європейського порядку денного з
навчання дорослих на 2021–2030 рр. - важливого документа,
затвердженого Радою Європейського Союзу.
Пріоритет становлять професії, що мають попит на ринку
праці. Після успішного завершення навчання кожен отримує сертифікат, який можна
додати в резюме.
Платформа доступна за посиланням.
16 травня
2023
Відбулась
робоча зустріч Сергія Бабака і Наталі Піпи з Головою Львівської ОДА Максимом
Козицьким і керівником департаменту освіти Олегом Паскою
Голова Комітету зазначив, що серед обговорюваних
питань основний акцент було зроблено на розвитку закладів професійної освіти.
«Важливо докласти максимальних зусиль, щоб перерозподілити кошти і відновити
програму розбудови навчально-практичних центрів професійної освіти. Цього року
область за власні кошти планує створити 14 таких центрів, минулого року, попри
велику війну, було створено 10. Наша спільна задача - підняти на максимальний
рівень професійну освіту, бо саме її випускники будуть відбудовувати Україну»,
- наголосив Сергій Бабак.
Окремо обговорили трансформацію мережі середньої
освіти. До кінця року всі громади області матимуть покроковий план
трансформації і створення мережі старшої профільної школи.
Відбулася
зустріч з командами-переможцями та учасниками конкурсу молодіжного
підприємництва
Конкурс було організовано Tech StartUp School НУ
«Львівська політехніка» у співпраці зі Львівською ОВА та USAID «ГОВЕРЛА» в
межах проєкту «Сприяння розвитку молодіжного підприємництва серед ВПО».
Участь в конкурсі брали учні та студенти Львівщини, у
тому числі внутрішньо переміщені особи.
З переможцями зустрілися Голова Комітету Верховної
Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак, Секретар Комітету Наталя Піпа, начальник
Львівської ОВА Максим Козицький, директор департаменту освіти та науки
Львівської ОВА Олег Паска.
Разом з ректором Львівської Політехніки познайомились
із кожною стартап-командою Tech StartUp School. «Чудові ідеї, на жаль, не зможу
показати фото продуктів, але точно доєднаємо їх до Армії дронів та інших не
таких публічних, але важливих, проектів, - зазначив Сергій Бабак, - як би це не
звучало, неймовірні діти розробили дорослі проекти, при цьому деякі з них я сам
особисто передам далі в Український Фонд Стартапів. Потенціал і нестандартні
підходи приємно вражають».
Проект реалізовували впродовж січня - квітня 2023 року
на базі Tech StartUp School у межах грантової співпраці з Проєктом USAID
«ГОВЕРЛА». Участь у ньому взяли понад 600 учнів та студентів закладів освіти
Львівщини. У фінал вийшло 36 команд. Переможцями стали 9 команд.
Для погашення
заборгованості по заробітній платі вчителів за 2022 рік Уряд затвердив розподіл
резерву освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2023 році
16 травня 2023 року на засіданні Кабінету Міністрів
України з метою погашення кредиторської заборгованості із оплати праці з
нарахуваннями педагогічних працівників, що утворилася на кінець 2022 року в
місцевих бюджетах Харківської та Херсонської областей, прийнято розпорядження
«Про розподіл резерву освітньої субвенції з державного бюджету місцевим
бюджетам у 2023 році».
Відповідно до нормативного акту передбачено здійснити
розподіл резерву освітньої субвенції між місцевими бюджетами в обсязі 14 580,4
тис. гривень, що дасть змогу погасити кредиторську заборгованість із оплати
праці.
Онлайн-фестиваль
День наукових вікторин «Light is Fun!» у межах Всесвітньої ініціативи UNESCO
16 травня 2023 року у межах реалізації Концепції
розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) до 2027 року Національний
технічний університет «Харківський політехнічний інститут» провів тематичний
онлайн-фестиваль День наукових вікторин «Light is Fun!». Захід відбувся за
інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України.
Програму онлайн-фестивалю розробили молоді вчені та викладачі НТУ «Харківського
політехнічного інституту» за підтримки SPIE, The international society for
optics and photonics та Optica (formerly OSA), Advancing Optics and Photonics
Worldwide для учнів шкіл, коледжів та закладів профтехосвіти, аби мотивувати їх
розвиватися і пізнавати світ.
Під час заходу відбувалися наукові онлайн-вікторини –
від технологій, інженерії, IT, фізики, хімії до мов, суспільствознавства та
бізнесу, які об’єднані темою «Світло» та популяризують STEM-освіту.
Міжнародний день світла відзначають щороку від дня
першого успішного випробування роботи лазера. НТУ «ХПІ» бере участь у
святкуванні та проведенні наукових фестивалів з 2018 року за підтримки UNESCO та
SPIE, the international society for optics and photonics.
15 травня
2023
П’ять
наукових установ НАН України та один ЗВО ввійшли до рейтингу «Global 2000»
опублікував Центр світових рейтингів університетів (CWUR).
Програмування
зі шкільної парти: результати третьої чверті навчання за оновленою програмою з
інформатики
Представили проміжні результати пілотного проекту
«Оновлена інформатика - IT-студії» за підсумками третьої чверті 2022–2023
навчального року.
Основною метою проекту зі зміни курсу інформатики у
2022–2023 навчальному році стало пілотування оновлених цифрових освітніх
матеріалів. Оновлений курс інформатики охоплює такі змістові лінії: цифрову
грамотність, медіатворчість, обчислювальне мислення та програмування, аналіз
даних і моделювання, цифрове громадянство.
Опитування за результатами третьої чверті 2022–2023
навчального року показало, що діти та викладачі із задоволенням користувалися
інноваційними освітніми матеріалами. Вони замінюють підручник на 50-70%.
Наразі, в останній чверті, тестують освітні ресурси із
цифрового громадянства та кібербезпеки.
У третій навчальній чверті команді проектного офісу
вдалося поєднати програмування з історією, мистецтвом, музикою та літературою.
Учні змогли дізнатися багато цікавого про професії розробників мобільних
застосунків та відеоігор і розібратись у тому, чим відрізняється художник від
дизайнера.
До роботи над проектом залучили провідних українських
експертів для створення освітнього контенту, ефективного впровадження новітніх
цифрових технологій у викладання, навчання та оцінювання учнів з 1 до 11 класу.
Також залучили представників ІТ-кластерів та ІТ-асоціацій України, які надали
технологічну експертизу у створенні нових тем, яких раніше не було в шкільному
предметі Інформатика, навчальних відео з експертами, які реально працюють в ІТ.
Серед них — Харківський ІТ-кластер, Odessa IT Family, а також до обговорень і
технічних консультацій доєднався Львівський ІТ-кластер.
Міжнародні експерти дослідили понад десять навчальних
платформ, щоб надати найкращі практики для IT-студій, а також допомогли
створити межі цифрової компетентності учнів для визначення знань і навичок, які
повинні мати школярі.
Наступного навчального року, після пілотування,
планується масштабувати оновлений курс на всі школи, щоб 4 млн школярів змогли
навчатися цифрової грамотності. Курс буде у вільному доступі онлайн для всіх
вчителів інформатики та школярів України.
Нагадаємо: проєкт «Оновлена інформатика — IT-студії»
стартував у вересні 2022 року. Участь у ньому беруть 50 шкіл, 70 вчителів та
понад 3 тисячі учнів. Школи відібрали із 405 заявок на участь. Серед них — 28%
закладів із сіл, селищ і селищ міського типу, 34% — із міст, 26% — з обласних
центрів і 12% — зі столиці.
Проєкт реалізовано Міністерством цифрової
трансформації України та Міністерством освіти і науки України в межах програми
EU4DigitalUA, що фінансується Європейським Союзом.
Відбувся
Обласний фестиваль науки та робототехніки «RoboTerra»
Другий рік поспіль КЗ «Черкаська санаторна школа
Черкаської обласної ради» є організатором Обласного фестивалю науки та
робототехніки «RoboTerra». Цьогоріч фестиваль був присвячений темі відбудови та
розвитку нашої країни після перемоги: «Україна. Вистоїмо! Переможемо!
Відбудуємо!».
Захід мав на меті залучити дітей до науки та
робототехніки, розповісти про дослідження та інновації, сприяти розвитку
креативності, винахідливості та інтелектуальних здібностей.
На фестивалі «RoboTerra» було представлено 8
конкурсних номінацій:
Алея стартапів – конкурс технічних і наукових
проєктів, які допоможуть у відновленні України;
Конкурс відеороликів – соціальна реклама, що надихає
на перемогу та посилює віру у наше майбутнє;
Архітектура – проєкти відбудови українських міст;
Слалом – робототехнічна доставка гуманітарної
допомоги;
Робототехніка. Розбудова країни – виконання місій на
ігровому полі;
Робофутбол. Спортивна країна – популяризація спорту;
Сумо автономне – запеклі бої автономних роботів;
Сумо дистанційне – запеклі бої керованих роботів.
Для участі у фестивалі зареєструвалися 175 дітей та 42
тренери з двадцяти семи закладів освіти Черкащини. Долучилися до змагань також
з Одеської та Кіровоградської областей.
Наприкінці фестивалю відбулося нагородження переможців
змагань, а всі учасники отримали подарунки від спонсорів.
14 травня
2023
МОНУ
представило кроки, спрямовані на реалізацію Національної стратегії подолання
гендерного розриву в оплаті праці
11 травня 2023 року відбулася презентація Національної
стратегії подолання гендерного розриву в оплаті праці в Україні на період до
2030 року. У заході взяли участь перша леді Олена Зеленська, віце-прем’єр-міністерка
економіки України Юлія Свириденко та представники профільних міністерств.
Олена Зеленська наголосила, що українські жінки під
час російського вторгнення працюють в усіх сферах економіки, але розрив в
оплаті праці між ними й чоловіками залишається досі.
Оксен Лісовий повідомив, що зменшення розривів в
оплаті праці тісно пов?язане із подоланням професійної сегрегації за ознакою
статі на ринку праці. Воно досягається через створення умов для рівного доступу
дівчат, наприклад, до STEM-освіти, професійно-технічних спеціальностей за
професіями загальнодержавного значення, інших спеціальностей, де дівчата та
жінки є недостатньо представленими.
Команда Міністерства освіти і науки України
запроваджує такі кроки для досягнення гендерної рівності:
збір та аналіз статистичних даних, розподілених за
статтю;
забезпечення антидискримінаційних стандартів та
експертизи освітнього контенту, підтримка модельних освітніх програм із
гендерно чутливим компонентом, розроблення пілотних алгоритмів запобігання
гендерно обумовленому, зокрема сексуальному насильству, реагування на нього;
створення у закладах освіти більш безпечного середовища для жінок та дівчат;
проведення у закладах освіти тренінгів, семінарів та
курсів, підтримка галузевих наукових досліджень, залучення фахівців із
гендерної проблематики до обміну досвідом і створення мереж взаємодії та
співпраці для формування середовища, вільного від стереотипів та упереджень у
сфері гендерної професійної сегрегації;
запровадження інформаційних кампаній щодо підвищення
обізнаності про проблеми сегрегації в освіті і професії та шляхи їхнього
подолання, створення майданчиків для широкого експертного та суспільного
обговорення проблем і їхнього вирішення;
допомога закладам освіти залучати фахівців та
додаткове фінансування для реалізації проєктів з антидискримінаційним підтримувальним
компонентом;
налагодження партнерства з іншими органами державної
влади, що реалізують зазначену політику для комплексного вирішення проблеми;
здійснення моніторингу.
На початку передвоєнного навчального року 2020/2021
найбільший гендерний паритет був за такими напрямами підготовки: журналістика,
гуманітарні науки, біологія, культура і мистецтво, соціальна робота, охорона
здоров?я, сфера обслуговування, освіта і педагогіка. Проте у таких напрямах
підготовки, як електрична та механічна інженерія, електроніка та
телекомунікації, автоматизація та приладобудування, а також транспорт, жінки не
були достатньо представлені.
Кабінетом
Міністрів України прийнято Постанову № 486 від 12.05.2023 «Про підготовку до
дій із стабілізації ситуації на деокупованих територіях Донецької і Луганської
областей та їх реінтеграції»
Донецькій та Луганській обласним державним
адміністраціям (обласним військовим адміністраціям) рекомендовано утворити
координаційні групи, у тому числі за напрямком «Освітні потреби. Психологічна
підтримка». До цього напрямку входять також питання ведення обліку дітей
дошкільного і шкільного віку; організація надання освітніх послуг; визначення
першочергових потреб дітей з особливими освітніми потребами; організація
психологічної підтримки дітей для адаптації та відновлення в умовах воєнного
стану; відновлення надання культурних послуг, зокрема з бібліотечної
діяльності.
2023
Австралійська
академія наук започаткувала програму підтримки українських вчених через
індивідуальні гранти для короткострокових наукових візитів та доступу до
дослідницької інфраструктури Австралії
Австралійська академія
наук (Академія) співпрацює з Breakthrough Prize Foundation, щоб реалізувати
програму підтримки українських дослідників у відповідних галузях науки, які
постраждали від війни з рф. Пожертва використовується для створення двох
різних заходів, кожна з яких покликана запропонувати практичну підтримку для
продовження дослідницької та технологічної діяльності українських вчених.
Перший захід сприятиме
участі українських дослідників у короткотермінових
візитах до Австралії для участі в проектних дослідженнях у
приймаючій установі або для участі в конференції та програмі візиту на
місце. Австралійська приймаюча організація відповідає за подачу заявки на
фінансування та адміністрування гранту для покриття прямих витрат на підтримку
візиту. Фінансовані короткотермінові візити призначені для того, щоб дати
можливість продовжити поточну дослідницьку діяльність і створити можливості для
довгострокової співпраці між австралійськими та українськими дослідниками та
широкими міжнародними науковими спільнотами.
Другий захід надає
практичну підтримку дослідженням, які проводяться в Україні. У рамках цієї
діяльності українські дослідники отримають доступ до провідних інфраструктурних можливостей Австралії,
таких як суперкомп’ютери, мікроскопія та мікроаналіз, а також
телескопи. Ця діяльність дозволить українським дослідникам продуктивно
працювати та публікувати публікації у їхніх власних інститутах в Україні, а
також брати участь у міжнародній співпраці.
Останній день подачі заявок: 31 травня 2023
року.
Деталі за посиланням:
https://www.science.org.au/supporting-science/awards-and-opportunities/the-ukraine-australia-research-fund
Міністерство
освіти і науки України підготувало відповіді на актуальні питання вступників
до бакалаврату та магістратури в 2023
році.
Надано відповідь зокрема на такі питання:
- Як дізнатися, НМТ з яких предметів потрібні для
вступу на обрані спеціальності?
- Які документи потрібно буде подати для вступу до
вишу?
- Чи потрібно для вступу подавати медичну довідку?
- Чи можна одночасно вступити на навчання за двома
різними спеціальностями у два різні ЗВО?
- інші актуальні питання.
20–21 травня
2023 року з 10.00 до 18.00 триватиме Фестиваль науки та рослин у ботанічному
саду «Fest Science & Plants»
Цей захід відбудеться з нагоди Дня науки та
Міжнародного дня рослин у Національному ботанічному саду імені М.М. Гришка НАН
України.
Передбачається проведення екскурсій, організація
круглих столів, де можна отримати консультацію фахівців з вирощування,
використання екзотичних рослин.
На Фестивалі планується презентація досягнень Національного ботанічного саду
імені М.М. Гришка НАН України. Запланована реалізація екзотичних рослин.
Також до Дня науки в Україні, який щороку відзначається у третю суботу
травня, установи та науковці Національної академії наук підготували різні
цікаві заходи:
Математична вікторина «Що? Де? Коли?» Інституту
математики НАН України
Інститут радіофізики та електроніки ім. О. Я. Усикова
НАН України
Інститут загальної енергетики НАН України запрошує на
заходи з нагоди Дня науки в Україні
Головна астрономічна обсерваторія НАН України
Інститут металофізики ім. Г. В. Курдюмова НАН України
Виставка рідкісних та унікальних книжкових видань з
фондів бібліотеки та приватних колекцій співробітників в НТК «Інститут
монокристалів» НАН України
Культурно-просвітницький захід «Вишивка на одязі як
культурне надбання та виразник національної ідентичності українців»
Пропонуємо ознайомитись з розкладом заходів до Дня
науки за посиланням: https://www.nas.gov.ua/UA/Messages/Pages/Rubric.aspx?RubricID=6
18 травня
2023
18 травня в
Україні відзначався Міжнародний день музеїв
Свої двері, незважаючи на військовий стан в країні,
гостинно відкрили для відвідувачів багато музеїв України, у тому числі "Музей
науки" Малої академії наук України.
Нагадуємо, що до 30 червня у
торгово-розважальному центрі «Gulliver» продовжує працювати інтерактивний
музей «Відкривай портал у науку» (з 11:00 до 17:00 у будні та з 11:00 до 19:00 –
у суботу і неділю.) Понеділок та вівторок – вихідні. Вхід у музей безоплатний
за умови попередньої реєстрації. Забронювати місце можна за посиланням.
У музеї можна знайти пояснення на практиці дітям та
дорослим, як працює голограма, звичайний поршень та повітряний глушник.
Познайомитись з такими явищами, як симетрія обличчя, відчуття балансу та
магнетизм. З науковими експонатами можна і необхідно взаємодіяти.
Простір доповнений майстернею ідей. Кожен може
спробувати збудувати міст та вежу з незвичних матеріалів, потренувати мозок та
швидкість реакції.
Освітній
омбудсмен оприлюднив інформацію про міжнародний досвід використання та заборони
мобільних телефонів у закладах освіти
Представлено досвід шести країн щодо правил
використання мобільних пристроїв у закладах освіти (Німеччини, Франції, Польщі,
Швеції, Японії та Великобританії) на це досить дискусійне питання, адже з
одного боку, використання мобільних пристроїв в освітніх цілях допомагає
урізноманітнити уроки, сприяти навчанню учнів, зокрема розвивати в них
медіаграмотність. Також наявність мобільного при собі дозволяє швидко
зв’язатися з батьками в разі необхідності. З іншого боку користування мобільним
може відволікати від навчання при використанні не за призначенням, сприяти
академічній недоброчесності, знижувати рівень міжособистісного спілкування, яке
є важливим для розвитку учнів, сприяти булінгу, неправомірній фото- чи
відеозйомці та злочинам як проти самої дитини, так і з боку дитини. Більш
детально з інформацією пропонуємо ознайомитись за посиланням:
https://eo.gov.ua/mizhnarodnyy-dosvid-shchodo-ne-vykorystannia-mobilnykh-telefoniv-u-zakladakh-osvity/2023/05/16/
Принагідно інформуємо, що питання заборони чи дозволу
використання мобільних телефонів у закладах освіти у 2020 році стало предметом
законодавчої ініціативи. Так, народним депутатом України було зареєстровано та
розглянуто Комітетом з питань освіти, науки та інновацій законопроект про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони використання
мобільних телефонів та інших пристроїв, що мають підключення до інтернету, та
не створення перешкод для отримання освіти іншими здобувачами освіти (реєстр. №
2782), що свідчить про актуальність тематики та зацікавленість суспільства.
17 травня
2023
Проведено
круглий стіл по розвитку дошкільної освіти в Івано-Франківській області
Члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій –
Сергій Бабак, Володимир Воронов та Олена Лис за круглим столом разом з
заступником керівника Офісу Президента, Міністром освіти і науки, головою
Івано-Франківської обласної державної адміністрації, ректорами університетів,
керівниками ОТГ області та провідними експертами у сфері освіти обговорили
подальший розвиток дошкільної освіти в країні.
Одним з важливих питань, на якому було зосереджено
увагу, є розвиток гірських районів, де може взагалі не бути закладів дошкільної
освіти і, відповідно, доступу дітей до неї.
Під час заходу, голова підкомітету з питань раннього
розвитку та дошкільної освіти - Володимир Воронов представив проект сучасного
та інноваційного закладу дошкільної освіти, який заплановано збудувати в селі
Яблуниця. Громада села вже виділила під реалізацію цього проекту землю та
готова до будівництва.
Народні
депутати – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій відвідали
недобудований Міжнародний центр зустрічі студентської молоді України та
Республіки Польща
Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій
під час відвідування майбутнього Міжнародного центру поінформував про суть
проекту, яка полягає у будівництві Міжнародного центру зустрічей для
студентської молоді України та Республіки Польща – як унікальної платформи для
налагодження співпраці між студентською молоддю різних країн в контексті
соціально-культурного, наукового, освітнього, економічного розвитку та
збереження спокою й безпеки.
Реалізація державного інвестиційного проекту
відповідає основній меті Стратегії сталого розвитку України, яка передбачає
впровадження в Україні європейських стандартів. Створення і функціонування
Міжнародного центру зустрічей студентської молоді двох країн відповідає трьом з
чотирьох стратегічних векторів руху нашої країни: вектору розвитку, вектору
відповідальності та вектору гордості, а також Програмам регіонального розвитку.
Однак, незважаючи на те, що в будівництво центру було
вкладено кошти державного бюджету (біля 4 млн євро), на жаль, остання черга
будівництва вже два роки не може бути дофінансована через брак грошей через
велику війну. Сергій Бабак повідомив, що Україна веде перемовини з польськими
партнерами про донорську допомогу яка допоможе завершити будівництво.
У
Міністерстві освіти і науки України відбулася стратегічна сесія щодо
проблем відновлення освіти на деокупованих територіях, зокрема щодо організації
освітнього процесу за українським законодавством, недопущення колаборантів до
навчання та виховання дітей та вироблення необхідних напрацювань і можливих
змін до нормативно-правових актів
Організаторами сесії стали Міністерство освіти і науки
України, освітній омбудсмен та Українська Гельсінська спілка з прав
людини.
Протягом дня представники органів державної влади,
громадських правозахисних організацій, освітяни досліджували проблемні питання
визначень колабораційної діяльності в освіті, напрацьовували механізми, що
допоможуть сприяти розв’язанню цих проблем та якнайшвидше відновити
українську освіту на деокупованих територіях.
17 травня
Міністерство цифрової трансформації запустило масштабний проєкт «Дія.Освіта»,
який в унікальному форматі поєднує можливості навчання і профорієнтації
Дія.Освіта - наступний етап еволюції проєкту
«Дія.Цифрова освіта», який розпочався у 2020 році і зосереджений на цифровій
грамотності і навичках. Відтоді на платформі зареєструвалися майже 2 млн
українців, а близько 75% користувачів подивилися всі випуски обраного курсу й
отримали сертифікати. Тепер ця ініціатива стає ще глобальнішою.
Як зазначив віце-прем’єр-міністр з інновацій, розвитку
освіти, науки та технологій - міністр цифрової
трансформації Михайло Федоров, кожен освітній продукт фахівці із сучасної
освіти та практики готували з урахуванням нового європейського порядку денного з
навчання дорослих на 2021–2030 рр. - важливого документа,
затвердженого Радою Європейського Союзу.
Пріоритет становлять професії, що мають попит на ринку
праці. Після успішного завершення навчання кожен отримує сертифікат, який можна
додати в резюме.
Платформа доступна за посиланням.
16 травня
2023
Відбулась
робоча зустріч Сергія Бабака і Наталі Піпи з Головою Львівської ОДА Максимом
Козицьким і керівником департаменту освіти Олегом Паскою
Голова Комітету зазначив, що серед обговорюваних
питань основний акцент було зроблено на розвитку закладів професійної освіти.
«Важливо докласти максимальних зусиль, щоб перерозподілити кошти і відновити
програму розбудови навчально-практичних центрів професійної освіти. Цього року
область за власні кошти планує створити 14 таких центрів, минулого року, попри
велику війну, було створено 10. Наша спільна задача - підняти на максимальний
рівень професійну освіту, бо саме її випускники будуть відбудовувати Україну»,
- наголосив Сергій Бабак.
Окремо обговорили трансформацію мережі середньої
освіти. До кінця року всі громади області матимуть покроковий план
трансформації і створення мережі старшої профільної школи.
Відбулася
зустріч з командами-переможцями та учасниками конкурсу молодіжного
підприємництва
Конкурс було організовано Tech StartUp School НУ
«Львівська політехніка» у співпраці зі Львівською ОВА та USAID «ГОВЕРЛА» в
межах проєкту «Сприяння розвитку молодіжного підприємництва серед ВПО».
Участь в конкурсі брали учні та студенти Львівщини, у
тому числі внутрішньо переміщені особи.
З переможцями зустрілися Голова Комітету Верховної
Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак, Секретар Комітету Наталя Піпа, начальник
Львівської ОВА Максим Козицький, директор департаменту освіти та науки
Львівської ОВА Олег Паска.
Разом з ректором Львівської Політехніки познайомились
із кожною стартап-командою Tech StartUp School. «Чудові ідеї, на жаль, не зможу
показати фото продуктів, але точно доєднаємо їх до Армії дронів та інших не
таких публічних, але важливих, проектів, - зазначив Сергій Бабак, - як би це не
звучало, неймовірні діти розробили дорослі проекти, при цьому деякі з них я сам
особисто передам далі в Український Фонд Стартапів. Потенціал і нестандартні
підходи приємно вражають».
Проект реалізовували впродовж січня - квітня 2023 року
на базі Tech StartUp School у межах грантової співпраці з Проєктом USAID
«ГОВЕРЛА». Участь у ньому взяли понад 600 учнів та студентів закладів освіти
Львівщини. У фінал вийшло 36 команд. Переможцями стали 9 команд.
Для погашення
заборгованості по заробітній платі вчителів за 2022 рік Уряд затвердив розподіл
резерву освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2023 році
16 травня 2023 року на засіданні Кабінету Міністрів
України з метою погашення кредиторської заборгованості із оплати праці з
нарахуваннями педагогічних працівників, що утворилася на кінець 2022 року в
місцевих бюджетах Харківської та Херсонської областей, прийнято розпорядження
«Про розподіл резерву освітньої субвенції з державного бюджету місцевим
бюджетам у 2023 році».
Відповідно до нормативного акту передбачено здійснити
розподіл резерву освітньої субвенції між місцевими бюджетами в обсязі 14 580,4
тис. гривень, що дасть змогу погасити кредиторську заборгованість із оплати
праці.
Онлайн-фестиваль
День наукових вікторин «Light is Fun!» у межах Всесвітньої ініціативи UNESCO
16 травня 2023 року у межах реалізації Концепції
розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) до 2027 року Національний
технічний університет «Харківський політехнічний інститут» провів тематичний
онлайн-фестиваль День наукових вікторин «Light is Fun!». Захід відбувся за
інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України.
Програму онлайн-фестивалю розробили молоді вчені та викладачі НТУ «Харківського
політехнічного інституту» за підтримки SPIE, The international society for
optics and photonics та Optica (formerly OSA), Advancing Optics and Photonics
Worldwide для учнів шкіл, коледжів та закладів профтехосвіти, аби мотивувати їх
розвиватися і пізнавати світ.
Під час заходу відбувалися наукові онлайн-вікторини –
від технологій, інженерії, IT, фізики, хімії до мов, суспільствознавства та
бізнесу, які об’єднані темою «Світло» та популяризують STEM-освіту.
Міжнародний день світла відзначають щороку від дня
першого успішного випробування роботи лазера. НТУ «ХПІ» бере участь у
святкуванні та проведенні наукових фестивалів з 2018 року за підтримки UNESCO та
SPIE, the international society for optics and photonics.
15 травня
2023
П’ять
наукових установ НАН України та один ЗВО ввійшли до рейтингу «Global 2000»
опублікував Центр світових рейтингів університетів (CWUR).
Програмування
зі шкільної парти: результати третьої чверті навчання за оновленою програмою з
інформатики
Представили проміжні результати пілотного проекту
«Оновлена інформатика - IT-студії» за підсумками третьої чверті 2022–2023
навчального року.
Основною метою проекту зі зміни курсу інформатики у
2022–2023 навчальному році стало пілотування оновлених цифрових освітніх
матеріалів. Оновлений курс інформатики охоплює такі змістові лінії: цифрову
грамотність, медіатворчість, обчислювальне мислення та програмування, аналіз
даних і моделювання, цифрове громадянство.
Опитування за результатами третьої чверті 2022–2023
навчального року показало, що діти та викладачі із задоволенням користувалися
інноваційними освітніми матеріалами. Вони замінюють підручник на 50-70%.
Наразі, в останній чверті, тестують освітні ресурси із
цифрового громадянства та кібербезпеки.
У третій навчальній чверті команді проектного офісу
вдалося поєднати програмування з історією, мистецтвом, музикою та літературою.
Учні змогли дізнатися багато цікавого про професії розробників мобільних
застосунків та відеоігор і розібратись у тому, чим відрізняється художник від
дизайнера.
До роботи над проектом залучили провідних українських
експертів для створення освітнього контенту, ефективного впровадження новітніх
цифрових технологій у викладання, навчання та оцінювання учнів з 1 до 11 класу.
Також залучили представників ІТ-кластерів та ІТ-асоціацій України, які надали
технологічну експертизу у створенні нових тем, яких раніше не було в шкільному
предметі Інформатика, навчальних відео з експертами, які реально працюють в ІТ.
Серед них — Харківський ІТ-кластер, Odessa IT Family, а також до обговорень і
технічних консультацій доєднався Львівський ІТ-кластер.
Міжнародні експерти дослідили понад десять навчальних
платформ, щоб надати найкращі практики для IT-студій, а також допомогли
створити межі цифрової компетентності учнів для визначення знань і навичок, які
повинні мати школярі.
Наступного навчального року, після пілотування,
планується масштабувати оновлений курс на всі школи, щоб 4 млн школярів змогли
навчатися цифрової грамотності. Курс буде у вільному доступі онлайн для всіх
вчителів інформатики та школярів України.
Нагадаємо: проєкт «Оновлена інформатика — IT-студії»
стартував у вересні 2022 року. Участь у ньому беруть 50 шкіл, 70 вчителів та
понад 3 тисячі учнів. Школи відібрали із 405 заявок на участь. Серед них — 28%
закладів із сіл, селищ і селищ міського типу, 34% — із міст, 26% — з обласних
центрів і 12% — зі столиці.
Проєкт реалізовано Міністерством цифрової
трансформації України та Міністерством освіти і науки України в межах програми
EU4DigitalUA, що фінансується Європейським Союзом.
Відбувся
Обласний фестиваль науки та робототехніки «RoboTerra»
Другий рік поспіль КЗ «Черкаська санаторна школа
Черкаської обласної ради» є організатором Обласного фестивалю науки та
робототехніки «RoboTerra». Цьогоріч фестиваль був присвячений темі відбудови та
розвитку нашої країни після перемоги: «Україна. Вистоїмо! Переможемо!
Відбудуємо!».
Захід мав на меті залучити дітей до науки та
робототехніки, розповісти про дослідження та інновації, сприяти розвитку
креативності, винахідливості та інтелектуальних здібностей.
На фестивалі «RoboTerra» було представлено 8
конкурсних номінацій:
Алея стартапів – конкурс технічних і наукових
проєктів, які допоможуть у відновленні України;
Конкурс відеороликів – соціальна реклама, що надихає
на перемогу та посилює віру у наше майбутнє;
Архітектура – проєкти відбудови українських міст;
Слалом – робототехнічна доставка гуманітарної
допомоги;
Робототехніка. Розбудова країни – виконання місій на
ігровому полі;
Робофутбол. Спортивна країна – популяризація спорту;
Сумо автономне – запеклі бої автономних роботів;
Сумо дистанційне – запеклі бої керованих роботів.
Для участі у фестивалі зареєструвалися 175 дітей та 42
тренери з двадцяти семи закладів освіти Черкащини. Долучилися до змагань також
з Одеської та Кіровоградської областей.
Наприкінці фестивалю відбулося нагородження переможців
змагань, а всі учасники отримали подарунки від спонсорів.
14 травня
2023
МОНУ
представило кроки, спрямовані на реалізацію Національної стратегії подолання
гендерного розриву в оплаті праці
11 травня 2023 року відбулася презентація Національної
стратегії подолання гендерного розриву в оплаті праці в Україні на період до
2030 року. У заході взяли участь перша леді Олена Зеленська, віце-прем’єр-міністерка
економіки України Юлія Свириденко та представники профільних міністерств.
Олена Зеленська наголосила, що українські жінки під
час російського вторгнення працюють в усіх сферах економіки, але розрив в
оплаті праці між ними й чоловіками залишається досі.
Оксен Лісовий повідомив, що зменшення розривів в
оплаті праці тісно пов?язане із подоланням професійної сегрегації за ознакою
статі на ринку праці. Воно досягається через створення умов для рівного доступу
дівчат, наприклад, до STEM-освіти, професійно-технічних спеціальностей за
професіями загальнодержавного значення, інших спеціальностей, де дівчата та
жінки є недостатньо представленими.
Команда Міністерства освіти і науки України
запроваджує такі кроки для досягнення гендерної рівності:
збір та аналіз статистичних даних, розподілених за
статтю;
забезпечення антидискримінаційних стандартів та
експертизи освітнього контенту, підтримка модельних освітніх програм із
гендерно чутливим компонентом, розроблення пілотних алгоритмів запобігання
гендерно обумовленому, зокрема сексуальному насильству, реагування на нього;
створення у закладах освіти більш безпечного середовища для жінок та дівчат;
проведення у закладах освіти тренінгів, семінарів та
курсів, підтримка галузевих наукових досліджень, залучення фахівців із
гендерної проблематики до обміну досвідом і створення мереж взаємодії та
співпраці для формування середовища, вільного від стереотипів та упереджень у
сфері гендерної професійної сегрегації;
запровадження інформаційних кампаній щодо підвищення
обізнаності про проблеми сегрегації в освіті і професії та шляхи їхнього
подолання, створення майданчиків для широкого експертного та суспільного
обговорення проблем і їхнього вирішення;
допомога закладам освіти залучати фахівців та
додаткове фінансування для реалізації проєктів з антидискримінаційним підтримувальним
компонентом;
налагодження партнерства з іншими органами державної
влади, що реалізують зазначену політику для комплексного вирішення проблеми;
здійснення моніторингу.
На початку передвоєнного навчального року 2020/2021
найбільший гендерний паритет був за такими напрямами підготовки: журналістика,
гуманітарні науки, біологія, культура і мистецтво, соціальна робота, охорона
здоров?я, сфера обслуговування, освіта і педагогіка. Проте у таких напрямах
підготовки, як електрична та механічна інженерія, електроніка та
телекомунікації, автоматизація та приладобудування, а також транспорт, жінки не
були достатньо представлені.
Кабінетом
Міністрів України прийнято Постанову № 486 від 12.05.2023 «Про підготовку до
дій із стабілізації ситуації на деокупованих територіях Донецької і Луганської
областей та їх реінтеграції»
Донецькій та Луганській обласним державним
адміністраціям (обласним військовим адміністраціям) рекомендовано утворити
координаційні групи, у тому числі за напрямком «Освітні потреби. Психологічна
підтримка». До цього напрямку входять також питання ведення обліку дітей
дошкільного і шкільного віку; організація надання освітніх послуг; визначення
першочергових потреб дітей з особливими освітніми потребами; організація
психологічної підтримки дітей для адаптації та відновлення в умовах воєнного
стану; відновлення надання культурних послуг, зокрема з бібліотечної
діяльності.
Новости по теме
{related-news}