У Комітеті з питань правоохоронної діяльності відбувся круглий стіл на тему: "Проблемні питання законодавчого врегулювання обігу цивільної вогнепальної зброї в Україні"

У Комітеті з питань правоохоронної діяльності відбувся круглий стіл на тему: "Проблемні питання законодавчого врегулювання обігу цивільної вогнепальної зброї в Україні"
Комітет з питань правоохоронної діяльності 9 листопада провів круглий стіл
на тему: «Проблемні питання законодавчого врегулювання обігу цивільної
вогнепальної зброї в Україні».

Голова Комітету Сергій Іонушас, відкриваючи засідання, відзначив актуальність
теми. За його словами, Верховна Рада вже мала спробу врегулювати питання обігу
цивільної вогнепальної зброї. Але, на жаль, законопроект не було прийнято у
першому читанні. «Тому, цей круглий стіл має стати широким майданчиком для
знаходження певного компромісу, оскільки є декілька позицій щодо врегулювання
даного питання», - сказав він.
«Питання про право громадян на володіння цивільною вогнепальною зброєю
перебуває у центрі уваги українського суспільства. Однак закону, який регулював
би механізми володіння зброєю громадянами немає», - зазначив Голова Комітету,
додавши, що Україна ще з перших днів свого існування зробила певні кроки щодо
лібералізації законодавства, яке регулює право громадян на зброю. «Сьогодні повнолітній
громадянин при наявності документів має право отримати дозвіл на придбання
гладкоствольної та нарізної мисливської зброї при дотриманні відповідних умов
її використання. Як і раніше, залишається заборона на придбання короткоствольної
вогнепальної зброї, пістолетів та револьверів. Але фактично на цей час чіткого
механізму законодавчого врегулювання реалізації права громадян на зброю в
Україні немає. Хоча неодноразові спроби прийняти цивілізований закон про зброю
здійснювалися протягом всіх років незалежності. Однак, ці спроби реалізовані не
були», - зазначив він.

Сергій Іонушас висловив сподівання, що Верховна Рада 9-го скликання все ж
таки зможе врегулювати це питання.
Голова Комітету нагадав, що 26 жовтня цього року в Офісі Генерального
прокурора відбулася спільна нарада керівників правоохоронних та державних органів,
на якій серед іншого також обговорювалося питання протидії незаконному
поводженню зі зброєю. Всі учасники наради погодилися з тим, що це питання
надзвичайно актуальне зараз, оскільки за даними Генеральної прокуратури в
Україні в обігу перебуває від 3 до 5 мільйонів одиниць нелегальної зброї. «Але ми
досі не маємо законодавчого врегулювання цього питання, відсутній реєстр зброї
та зрозумілі правила для суспільства щодо обліку легальної зброї, встановлених
чітких законодавчих механізмів володіння нею», - додав він.
Під час цієї наради Міністр внутрішніх справ Денис Монастирський
поінформував всіх про те, що до кінця цього року МВС планує нарешті сформувати
відкритий реєстр власників зброї. «Отже, наступним логічним кроком має бути
рішення Парламенту щодо законодавчого врегулювання придбання, володіння,
зберігання, носіння та збуту цивільної вогнепальної зброї», - підкреслив Голова
Комітету.
Сергій Іонушас зазначив, що Комітет з питань правоохоронної діяльності
відкритий для діалогу для напрацювання якісних законодавчих змін в усіх
актуальних напрямках. Тому, цей круглий стіл є продовженням цієї важливої роботи.
«Сподіваюсь, що ми всі разом - народні депутати, правоохоронці, зацікавлена
громадськість - зможемо підготувати належне законодавче підгрунтя для обігу
цивільної зброї в Україні», - зазначив Голова Комітету.
Голова підкомітету з питань організації охорони громадської безпеки і
порядку Олександр Дануца зазначив, що більшість країн світу мають
законодавство, що регулює право громадян на володіння вогнепальною зброєю.
Розділені поняття зброї та її носіння. У більшості країн світу носіння зброї
заборонено. Також заборонено володіння автоматичною вогнепальною зброєю. «Наразі
Україна - єдина країна в Європі, у якій відсутнє законодавче врегулювання обігу
цивільної вогнепальної зброї», - повідомив він.
Олександр Дануца також розповів про законопроекти, які були на розгляді у
Комітеті, про робочу групу, яка готувала ці законопроекти і напрацювала ряд
ключових механізмів, законодавче закріплення яких дозволить врегулювати дану сферу
правовідносин.
Голова підкомітету також нагадав про два законопроекти, які не були
підтримані. За його словами, є дві основні неузгодженості між тими
законопроектами, які подані зараз - це №5708 і №5708-1,
зокрема, щодо володіння короткоствольною зброєю.
Сергій Дануца повідомив, що очолюваний ним підкомітет вже розпочав розгляд
цих законопроектів і найближчим часом винесе їх на засідання Комітету.
Заступник Міністра внутрішніх справ Богдан Драп’ятий зазначив, що питання законодавчого
обігу цивільної вогнепальної зброї визріло вже досить давно. Представник МВС також
відзначив відсутність в Україні відповідного законодавства, яке регулювало б
цивільний обіг вогнепальної зброї. Однак, за його словами, це зовсім не означає
недоступність зброї для громадян, можливість її придбання, наприклад, для
полювання.

Він нагадав, що правовий режим обігу цивільної зброї сьогодні врегулювано
підзаконним нормативним актом - Наказом МВС №622. «Водночас, відсутність закону
про зброю є порушенням засад правової держави, а також не зовсім відповідає
статті 92 Конституції України. Сам факт наявності такої прогалини у
вітчизняному законодавстві обумовлює необхідність прийняття закону, що
врегулював би відносини, пов’язані з обігом цивільної зброї в Україні», - наголосив
Богдан Драп’ятий.
Заступник Міністра також відзначив необхідність створення повноцінного єдиного
реєстру зброї, що пропонується у двох відповідних законопроектах, який
забезпечить накопичення та зберігання усієї інформації про цивільну вогнепальну
зброю, її власників, місць її зберігання, документів на неї та її користувачів.
За даними соціологічних опитувань, які проводяться щорічно, лише 23% опитаних
підтримують право громадян на володіння вогнепальною зброєю, однак тих хто
проти - 75%.

Заступник Міністра повідомив, що Міністерство внутрішніх справ не підтримує
швидке рішення про можливість носіння короткоствольної вогнепальної зброї громадянами
України.
«При визначенні правового статусу володіння та застосування вогнепальної
зброї нове законодавство повинно базуватися на правах людини і, таким чином,
повинно бути спрямованим на мінімізацію ризиків для життя та здоров’я людини.
Ключовими принципами мають бути: захист права на життя і його переважання над
усіма іншими правами людини, включаючи право власності», - додав він.
Заступник Міністра повідомив, що Міністерство внутрішніх справ підтримує
прийняття законопроекту №5708 у першому читанні за основу з урахуванням наданих
до Комітету відповідних обгрунтованих зауважень та пропозицій.
Під час круглого столу зазначалося, що у Верховній Раді вже розглядалися у
першому читанні проекти законів про обіг цивільної зброї та боєприпасів до неї,
реєстр. №4335, та про цивільну зброю та боєприпаси, реєстр. №4335-1. Але, за
результатами голосування обидва законопроекти не набрали необхідної кількості
голосів та були відхилені. Оскільки, їхніми положеннями з певними обмеженнями
передбачалося право набуття громадянами у власність короткоствольної
вогнепальної нарізної зброї, пістолетів і револьверів. Під час дискусії у сесійному
залі не було одностайності щодо питань, пов’язаних з носінням вогнепальної
зброї.
Голова Комітету повідомив, що зараз на опрацюванні у Комітеті знаходиться
законопроект про право на цивільну вогнепальну зброю за реєстр. №5708 та законопроект
про право на самозахист та володіння цивільною вогнепальною зброєю за реєстр. №5708-1.
Він зазначив, що більшість положень цих законопроектів за своїм змістом є
майже тотожними, окрім деяких принципових моментів. Зокрема, обидва законопроекти
передбачають, що легалізація, набуття і використання цивільної короткоствольної
нарізної зброї категорії С, тобто пістолетів та револьверів. Проте,
законопроектом №5708 передбачено, що вказану зброю набувати у власність можуть
лише спортсмени-громадяни, які досягли 18-річного віку, що не рідше ніж два
рази на рік брали участь в всеукраїнських або міжнародних спортивних змаганнях в
складі збірних команд України та мають спортивне звання не нижче майстра спорту
з видів спорту, у правилах спортивних змагань яких передбачено використання спортивної
вогнепальної зброї. Цим особам надається право зберігати зброю вдома без
можливості її носіння.
Проектом №5708-1 дозволяється придбання і носіння такої зброї фізичним
особам, а також регламентується порядок її застосування.
Обидва законопроекти передбачають створення єдиного Державного реєстру
цивільної зброї. Проте, його держателем в основному законопроекті №5708
визначено Міністерство внутрішніх справ. А положенням альтернативного
законопроекту №5708-1 визначено Міністерство юстиції, яке повідомляє Комітет,
що воно не готове вести реєстр.
Законопроект №5708 доповів один з його авторів народний депутат Ігор Фріс.
Він відзначив, що сьогодні наша держава порушує закон, зокрема 92 статтю
Конституції, норму чинного кримінального законодавства, яке регулює, що обіг
зброї повинен виключно регулюватися і координуватися нормами закону, а не
нормами Наказу МВС №622.
Народний депутат висловив впевненість, що цій Верховній Раді вдасться
прийняти закон про обіг цивільної вогнепальної зброї.
Перед обговоренням Голова Комітету поінформував учасників круглого столу
про позиції науково-дослідницьких установ та вищих навчальних закладів, які надійшли
до Комітету.
В обговоренні виступили представники правоохоронних органів, громадських
організацій зброярів та асоціацій стрільби, безпеки. Промовці загалом
відзначали актуальність винесеної на обговорення проблеми, необхідність винесення
обох законопроектів на громадське обговорення та прийняття відповідного закону.

У виступах представників асоціацій і громадських організацій наголошувалося,
що запит у суспільстві на самозахист є і його не можна
ігнорувати. Вони також відзначали, що українці є відповідальними власниками
зброї, та закликали до діалогу, пропонували частіше обговорювати це питання на
громадських та парламентських слуханнях.
Учасники круглого столу зазначали, що прийняття законопроекту, який
регулював би питання обігу цивільної зброї, перезріло. "Без прийняття цього
законопроекту ми не зможемо рухатися вперед з точки зору як притягнення до
відповідальності за незаконне носіння вогнепальної зброї, так і врегулювання
питання обігу цивільної зброї", - наголошувалося у виступах.
Голова підкомітету Олександр Дануца на завершення зазначив: "висновком цього
круглого столу має бути одне, це те, що закон про обіг цивільної вогнепальної
зброї має бути прийнятий. До другого читання всі ті поправки, які стосуються чи
то травматичної зброї, чи то спортивної, чи то транспортування, ми маємо всі їх
врахувати і винести в зал якісний законопроект і прийняти його".Підсумовуючи виступи, Голова Комітету Сергій Іонушас відзначив, що він не
почув жодних заперечень проти того, що потрібно врегулювати питання обігу
цивільної зброї в Україні і прийняти закон.
Голова Комітету також наголосив на певному корегуванні. Зокрема, за його
словами, питання самозахисту не має бути винесено за дужки. Також потрібно
сформувати принципи застосування цивільної вогнепальної зброї, яке повинно
відповідати принципам Директиви Європейського Парламенту від 24 березня 2021
року про контроль за придбанням і володінням зброї.
Голова Комітету також зазначив, що питання спортивної зброї, зброї для
професіоналів з безпеки, нагородної зброї можуть бути доопрацьовані до другого
читання. Також необхідно доопрацювати питання термінології.

Новости по теме

{related-news}

Комментарии (0)

добавить комментарий

Добавить комментарий

показать все комментарии