ТСК з розслідування випадків та причин порушення прав дитини під час здійснення децентралізації повноважень з питань охорони дитинства, реформування системи закладів інституційного догляду та виховання провела спільне засідання з Генеральною прокуратурою

ТСК з розслідування випадків та причин порушення прав дитини під час здійснення децентралізації повноважень з питань охорони дитинства, реформування системи закладів інституційного догляду та виховання провела спільне засідання з Генеральною прокуратурою України
В Офісі Генерального прокурора України відбулося спільне
закрите засідання Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань
розслідування випадків та причин порушення прав дитини під час здійснення
децентралізації повноважень з питань охорони дитинства, реформування системи
закладів інституційного догляду та виховання, реалізації права дитини на
сімейне виховання та усиновлення, розвитку (модернізації) соціальних послуг та
Генеральної прокуратури України.

На початку заходу Голова ТСК Павло Сушко зазначив, що
проведення засідання Комісії саме в такому складі обумовлене важливістю питань
захисту прав дитини та нагальністю вирішення тих проблемних питань, які виявлені
слідчою комісією.
Голова комісії поінформував, що Тимчасова слідча комісія
протягом свої роботи з лютого по серпень виявила системні порушення в сфері
дотримання прав дітей, про що детально за напрямками та в розрізі окремих
регіонів йдеться у Звіті про роботу слідчої комісії, затвердженому Постановою
Верховної Ради України, та надісланому до Офісу Генерального прокурора для
розгляду.

Так, процеси децентралізації призвели до розбалансування
повноважень між центральними та місцевими органами влади, внаслідок чого в
країні фактично зруйновано систему захисту прав дітей. У цьому напрямку досить
ефективно працюють саме органи прокуратури, пред’являючи позови щодо створення у
територіальних громадах служб у справах дітей.


Водночас те, з чим ТСК працює системно і про що надходить
найбільше скарг, – це хаотична та безконтрольна ліквідація закладів для дітей та
виведення майнових комплексів з виконання завдань освіти або соціального
захисту дітей. При тому, що негативні тенденції, про які вказано у Звіті,
продовжують мати місце та набувають ще більшого поширення.

Павло Сушко звернув увагу присутніх на ліквідацію
спеціальних та санаторних шкіл, що в більшості випадків відбувається з
порушенням ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» та його
Перехідних положень, без отримання відповідного погодження таких рішень МОН. Так,
лише за тиждень ТСК дізналася про 2 таких випадки. І процеси ліквідації або
трансформації шкіл тривають в усіх регіонах.
Голова Комісії зазначив, що у цьому напрямку ТСК потрібна взаємодія
з Генпрокуратурою, оскільки силами органів прокуратури можна взяти це питання
під контроль, та припинити той безлад, що зараз відбувається, забезпечити
відповідність рішень місцевих органів влади Закону та інтересам дітей.
Як наголосив Голова ТСК, заради демонстрації уявних успіхів
реформи деінституціалізації новонароджених дітей не направляють до будинків
дитини, а місяцями тримають у лікарнях, звідки проходить усиновлення, що не
виключає певної корупційної складової. З огляду на те, що державні заклади для
догляду за дітьми масово закриваються, в країні зростає чисельність приватних
закладів для дітей, як правило релігійного спрямування, у яких роками мешкають
вилучені з сімей діти. Небезпека в тому, що цих закладів немає в реєстрах
надавачів соціальних послуг, а тому вони перебувають поза полем зору державних
органів.

У країні критичний стан з усиновленням, коли з одного боку
заклади соціального захисту переповнені дітьми, в той же час ті, хто бажає усиновити
дитину, не мають змоги реалізувати свої наміри через створювані бюрократичні
перепони або через корупційну складову. Зростає кількість «прихованих»
сиріт, коли діти роками живуть без відповідного статусу, а позови про
позбавлення батьківських прав або розглядаються судами роками, або взагалі не
пред’являються. Такі діти позбавлені шансів знайти родину, не отримують від
держави соціального захисту.

Мінсоцполітики фактично самоусунулося від формування
державної політики у сфері захисту прав дітей, внаслідок чого відсутнє чітке
розмежування повноважень між службами у справах дітей різних рівнів, що
призводить до неможливості реалізації ними своїх функцій.

Водночас відповідно до пункту 12 наказу Офісу Генерального
прокурора №509 від 4 листопада 2020 року «Про особливості виконання функцій
прокуратури з питань захисту інтересів дітей та протидії насильству», питання
забезпечення органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування,
іншими суб'єктами владних повноважень прав та обов'язків щодо організації
охорони дитинства, розроблення і здійснення державних, галузевих та інших
програм, спрямованих на поліпшення становища дітей, створення,
перепрофілювання, реорганізації та ліквідації навчальних, оздоровчих,
лікувальних, а також інших закладів для дітей, також визначено одними з
пріоритетних.

Відтак, голова ТСК запропонував об’єднати зусилля та
викоренити негативні прояви на тих напрямках, де органи прокуратури можуть
зреагувати заходами представницького або кримінального характеру.

Голова Комісії поінформував, що у Закарпатській області
наразі склалася критична ситуація зі станом забезпечення прав дітей, на чому
ТСК наголошує з першого дня своєї роботи.

У лютому цього року Закарпатською обласною радою за
ініціативою державної адміністрації ліквідовано одразу 6 закладів освіти для
дітей, у складі яких були пансіони. До цього у минулому році також ліквідовано
ще одним дитячий заклад. Це так звані школи-інтернати різного типу, де могли
жити діти. У тому числі ліквідовано всі 4 існуючі в області спеціальні школи для
дітей з інтелектуальними порушеннями. У ліквідованих закладах навчалось 99
дітей. Всі вони були переведені на навчання за місцем проживання. Рішення
вмотивовані тим, що всі без виключення діти ніби то повинні навчатися
інклюзивно. Як наслідок, частина вихованців спецшкіл перейшли не на інклюзивне
навчання, а вимушені навчатися індивідуально, а тому позбавлені можливості
соціалізації. Частина дітей намагається підлаштуватися до звичайної школи,
переживаючи булінг і несприйняття оточенням. Унаслідок таких дій облради та
держадміністрації тепер у Закарпатській області відсутні заклади, де могли б
навчатися діти з інтелектуальними порушеннями, яким не підходить інклюзія, і в
цьому сенсі ця область є єдиною в Україні. Водночас там взагалі не охоплені
навчанням 46 дітей шкільного віку з порушеннями інтелектуального та затримкою
психічного розвитку, розладами аутистичного спектру. І ТСК вважає, що при
відсутності в області спецшкіл для таких дітей показник кількості дітей, що не
навчаються, зростатиме.

Відкритим залишається питання подальшого цільового використання
майнових комплексів спецшкіл. Окремі батьки, захищаючи право своїх дітей на
освіту, надіслали низку звернень щодо перегляду рішень обласної ради, або самостійно звернулися до суду. Однак судові справи гальмуються, а
діти втрачають ті навички, що отримали в спецшколі.

У Закарпатській області також активно триває ліквідація
пансіонів при школах. Діти, що там жили, як правило, із сімей в СЖО,
повертаються додому в біологічні сім’ї, без попереднього вивчення можливостей
для такого повернення та створення відповідних умов в сім’ї та громаді. Випадок
з вбивством дитини вітчимом, коли всі навкруги, окрім соціальних служб, знали,
що дитину систематично вдома б’ють, показує, що в області не працює система
захисту прав дітей.

Голова Комісії Павло Сушко зазначив, що проєкт «Модернізація
системи соціальної підтримки населення України», що з 2014 року реалізовуються
за кошти Світового банку, і він мав стати фінансовим підґрунтям для
реформування інтернатних закладів та забезпечення дітей соціальними послугами. Рахункова
палата щорічно, з 2016 року, проводить аудит цієї позики. У провадженні
правоохоронних органів перебуває ціла низка кримінальних проваджень, які
напряму або частково стосуються розтрати
коштів зазначеної позики. Дуже важливим є питання дотримання розумних строків
досудового розслідування, оскільки незаконне використання коштів створює ризик
невиконання нашою державою умов позики Світового банку та застосування штрафних
санкцій, унеможливлює проведення заходів з соціального захисту дітей.
Голова Комісії зауважив, що зараз на обговоренні в комітетах
перебувають законопроекти щодо формування системи юстиції, дружньої до дитини.

Заступник Генерального прокурора Ігор Мустеца, підбиваючи
підсумки засідання, запевнив членів ТСК у сприянні в роботі задля забезпечення
прав дітей.

Павло Сушко повідомив, що робота ТСК триватиме до лютого
наступного року та буде складено остаточний Звіт. Він висловив сподівання, що
спільними зусиллями вдасться зрушити з місця проблемні питання.

За результатами обговорення учасники засідання ухвалили
рішення:

1. Детально розглянути звіт ТСК в розрізі порушень прав
дітей в окремих регіонах та на певних напрямках, визначити системні порушення,
посилити роботу підлеглих прокурорів щодо забезпечення гарантованих державою
прав дітей та реалізації державної політики у цій сфері, з урахуванням вимог
закону України ,,про прокуратуру,, та галузевого наказу генпрокурора.
2. Вжити заходів прокурорського реагування для захисту
інтересів держави щодо забезпечення права дітей на освіту та безпечне
середовище у Закарпатській області.

3. Активізувати досудове розслідування у кримінальних
провадженнях, пов’язаних з розтратою коштів позики Світового банку на
впровадження проєкту «Модернізація системи соціальної підтримки населення
України».

Новости по теме

{related-news}

Комментарии (0)

добавить комментарий

Добавить комментарий

показать все комментарии